Spannende en meeslepende thriller

marijkesboekenkast 03 augustus 2024
In een flatgebouw in een achterstandswijk wordt een jong koppel, vastgeketend aan een verwarming, teruggevonden. De man is overleden, maar voor de vrouw is er nog een sprankeltje hoop.
De manier waarop de lichamen zijn aangetroffen, en het feit dat ze zich in hetzelfde vervallen gebouw bevinden waar inspecteur Kim Stone de gruwelijkste dag van haar leven meemaakte samen met haar broertje Mickey, doet de partner van de rechercheur vermoeden dat de zaak verbonden is met Kims verleden. Kim zelf weigert dit echter in te zien.
Wanneer een tweede sterfgeval ook een link vertoont met een traumatische gebeurtenis uit haar leven, kan Kim Stone niet anders dan toegeven dat iemand het op haar gemunt heeft. Samen met haar team nemen ze alle misdadigers onder de loep die enige wrok tegen haar zouden kunnen koesteren.
“Vergeten verleden” is mijn kennismaking met de schrijfster Angela Marsons en inspecteur Kim Stone. De vele positieve recensies die ik over haar boeken gelezen heb, spoorden mij aan om in haar nieuwste boek te duiken.
Hoewel dit boek al het tiende deel in de reeks rond Kim Stone is, was het voor mij goed te volgen als eerste kennismaking. Toch zou ik aanraden om met haar eerdere werk te beginnen, omdat dit boek bepaalde plots uit de vorige boeken bevat.
Angela Marsons heeft een vlotte, toegankelijke schrijfstijl met korte hoofdstukken die zorgen voor een mooi leestempo. Het plot is goed onderbouwd, waarbij de nodige aandacht wordt gegeven aan de uitbouw van het verhaal, de onderlinge teamrelaties, plotwendingen en spanning.
Kim Stone krijgt in dit boek heel wat te verduren, maar vindt het moeilijk om zich open te stellen aan haar teamgenoten omdat ze dit als een teken van zwakte ziet. Ze beschouwt zichzelf als iemand waarop het team altijd op kan rekenen maar nu kan zij op haar beurt op haar teamleden steunen die willen voorkomen dat hun chef/vriendin breekt. Ze willen allemaal de dader zo snel mogelijk ten val brengen.
Ik hield ervan dat ze de moed niet liet zakken na de confrontaties met haar verleden maar zich enkel nog meer vastbeet in het onderzoek.
Het enige wat ik soms wel miste, waren de details over bepaalde gebeurtenissen, die in dit boek wat vaag bleven. Mogelijk wordt hier in de eerdere delen reeds over uitgewijd.

Het grootste deel van het verhaal is uiteraard gewijd aan het personage Kim Stone maar ik vond het een leuke afwisseling dat we daarnaast ook het persoonlijke onderzoek van de profiler Alison Lowe konden volgen. We merken in de loop van het verhaal dat het vertrouwen en het respect voor beiden vrouwen naar elkaar toe groeit. Alison was voor mij een nevenpersonage waar ik graag nog meer over wil lezen.

“Vergeten Verleden” is een spannende en meeslepende thriller die mij nieuwsgierig maakt naar meer van Angela Marsons' werk.

Meer recensies van marijkesboekenkast