Een stem aan mensen wiens verhalen te vaak in stilte verdwijnen

marijkesboekenkast 16 oktober 2024
Rino Feys, auteur van "Wat duurt wachten lang", werkt in een kringloopwinkel in Avelgem, West-Vlaanderen, waar hij nauw samenwerkt met vluchtelingen. In dit boek vertelt hij het aangrijpende verhaal van Abdullah, een vroegere medewerker die de Gazastrook moest ontvluchten vanwege de dreiging van Hamas. Abdullah’s reis naar België was niet alleen fysiek slopend, maar ook emotioneel, omdat hij zijn familie moest achterlaten zonder afscheid te nemen. Hoewel hij na jaren als vluchteling werd erkend, bleef zijn strijd voortduren door de bureaucratische obstakels die hem scheidden van zijn vrouw, Tasnim.

Dit verhaal is niet alleen een persoonlijk relaas van verlies en hoop, maar ook een krachtige aanklacht tegen de bureaucratische procedures van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ). Door administratieve fouten werd de aanvraag voor gezinshereniging van Abdullah en Tasnim geweigerd, wat zijn pijn en onzekerheid nog verlengde.

De auteur slaagt erin om Abdullah's veranderende gemoedstoestand voelbaar te maken. Aanvankelijk hoopvol, groeit bij Abdullah de wanhoop naarmate hij langer in onzekerheid verkeert. Zijn vrolijkheid maakt langzaam plaats voor angst en frustratie, vooral omdat hij zich bewust is van de gevaren waarmee zijn familie in Gaza geconfronteerd worden. De verwoesting van hun leven, niet alleen door de oorlog, maar ook door de onverbiddelijke bureaucratische molens, is heel duidelijk.

Naast het persoonlijke verhaal van Abdullah en Tasnim zet het boek een harde, maar noodzakelijke schijnwerper op de rigide en vaak onmenselijke werking van de administratieve systemen. De reactie van iemand over DVZ "Ik begrijp niet hoe we mensen zonder menselijkheid aan het werk kunnen zetten in een dienst waar je klaar moet staan om mensen uitleg te geven en te helpen," illustreert de diepe kloof tussen menselijke noden en bureaucratische werking.

Rino Feys' stijl is sober, maar juist daardoor des te effectiever. Hij toont aan hoe bureaucratie niet alleen levens vertraagt, maar mensen ook van hun waardigheid berooft. Rino Feys dwingt de lezer om stil te staan bij de complexiteit van het vluchtelingenbestaan en de vaak onzichtbare obstakels die hun leven bepalen.

Met dit aangrijpende boek stelt de auteur niet alleen bureaucratische processen aan de kaak, maar geeft hij ook een stem aan mensen wiens verhalen te vaak in stilte verdwijnen.

Meer recensies van marijkesboekenkast