aanrader voor liefhebbers van mysterie en spanning

marijkesboekenkast 16 oktober 2024
De 26-jarige Smilla wordt achtervolgd door schuldgevoelens over de verdwijning van haar beste vriendin, Juli. Tien jaar geleden gingen ze samen wildkamperen aan de Faunrots, maar terwijl Smilla sliep, verdween Juli spoorloos, zonder enige aanwijzing. Deze traumatische gebeurtenis heeft Smilla's leven diepgaand beïnvloed. De verdwijning van Juli is niet uniek—de afgelopen jaren zijn er meer mensen verdwenen in de bergen, maar niemand lijkt de verbanden te zien. Behalve Smilla, die nu werkt op de nieuwsredactie van een lokale televisiezender en elke verdwijning als verdacht beschouwt.

In dezelfde regio bevinden zich de Jakobsladder-bergen, waar een baptistencommune zich bijna volledig heeft afgesloten van de buitenwereld. Wanneer ook een meisje uit deze gemeenschap verdwijnt, probeert de 16-jarige Jesse antwoorden te vinden. Jesse is opgegroeid binnen de strikte regels van de commune, maar de mysterieuze verdwijningen roepen vragen op die hij niet langer kan negeren.

Wolfskinderen is het derde boek van de Duitse auteur Vera Buck en grijpt je meteen vast met een bloedstollende proloog. In deze openingsscène probeert iemand te ontsnappen uit een donkere grot, maar wordt plotseling gegrepen door een onbekende kracht. Deze spannende introductie zet de toon voor het hele boek, waardoor je als lezer direct op het puntje van je stoel zit en verder wilt lezen.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, allemaal in de ik-vorm. Deze opzet geeft de lezer de kans om de gebeurtenissen vanuit diverse invalshoeken te zien en zich in te leven in de emoties van meerdere personages. We volgen onder andere de 17-jarige Jesse, die zijn hele leven in de nederzetting heeft gewoond, en Smilla, die worstelt met haar schuldgevoel en een zoektocht naar de waarheid.

Wat Wolfskinderen echt bijzonder maakt, is de donkere, dreigende sfeer die als een schaduw over het hele verhaal hangt. De spanning is bijna tastbaar; je voelt continu een onderhuidse dreiging, zowel van de afgelegen commune als van de bewoners van het naburige dorp. De psychologische spanning wordt prachtig opgebouwd, en Buck speelt voortdurend met het idee van wat er zich buiten ons gezichtsveld afspeelt—en wat er gebeurt als die verborgen krachten naar de oppervlakte komen.

Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van mysterie, spanning en psychologische thrillers, met een vleugje het onheilspellende van een afgesloten gemeenschap. Vera Buck weet de lezer te boeien en mee te sleuren in een wereld waar elke stap je dieper het duister in trekt.

Meer recensies van marijkesboekenkast