een moordzaak vol mysterie

marijkesboekenkast 16 oktober 2024
Het echtpaar Steyn wordt onder verdachte omstandigheden dood in hun huis aangetroffen.
Commissaris Hildebrand beseft dat hoofdinspecteur Tonne Traaven net begonnen is aan zijn nieuwe leven en liever geen moordzaken meer wil onderzoeken in zijn nieuwe functie maar door onderbezetting kan hij niet anders dan Tonne deze zaak toewijzen. Terwijl Tonne samen met zijn nieuwe collega Fidan Keent de moord op de Steyns onderzoekt, worden ze geconfronteerd met de verdwijning van de 18-jarige Julia, de dochter van de jeugdvrienden van het echtpaar Steyn.
Het speurdersduo vermoedt al snel dat beide zaken met elkaar verbonden zijn, maar ze raken verbaasd over de gelatenheid van Julia's ouders. Hun apathie lijkt te wijzen op een geheim dat ze verbergen, maar wat dat precies is, blijft onduidelijk.

“Zilt” is het debuut van de Nederlandse historicus Jules Engelbert. Vanaf de eerste pagina’s voelde ik meteen dat dit een boek was dat me zou aanspreken: een moordzaak vol mysterie, een verleden dat blijft doorsluimeren in het heden en aantal verdachten die we moeten proberen afstrepen van ons lijstje.

Jules hanteert een eenvoudige en toegankelijke schrijfstijl, waardoor het verhaal gemakkelijk wegleest. Het tempo van het boek is over het algemeen rustig, met voldoende aandacht voor de ontwikkeling van het hoofdpersonage Tonne en zijn ontluikende vriendschap met brigadier Fina Keen. De spanning wordt op slimme wijze opgebouwd, vooral door de hoofdstukken die zich afspelen in 1979. Het is duidelijk dat er iets ernstigs is gebeurd binnen de vriendengroep, en naarmate het verhaal vordert, blijkt deze groep minder hecht dan in eerste instantie lijkt. Toch moet je geduld hebben om de volledige waarheid in de laatste hoofdstukken te achterhalen.

Het boek verweeft heden en verleden op een fraaie manier door het onderzoek van Tonne en Fidan. Het duo vordert moeizaam; de verdachten geven weinig prijs, maar al snel wordt duidelijk dat het motief waarschijnlijk in het verleden begraven ligt. Daar moeten ze de puzzelstukjes zien te vinden om zowel de moord op het echtpaar Steyn als de verdwijning van Julia op te lossen.
De dynamiek tussen Tonnen en Fidan werd mooi uitgewerkt. Beiden zijn nieuw op het hoofdbureau en zijn ook net verhuisd waarbij de volle dozen nog hen staan te wachten om uitgepakt te worden. Deze gedeelde ervaring, gecombineerd met hun intense samenwerking, zorgt ervoor dat ze snel een band ontwikkelen. Deze relatie voelt realistisch en niet geforceerd aan. Bij Tonne borrelen gevoelens voor Fidan onder de oppervlakte, en zijn onhandige pogingen om hiermee om te gaan, geven hem een menselijke en sympathieke kant.

"Zilt" is een indrukwekkend debuut van Jules Engelbert dat moeiteloos intrigeert met zijn combinatie van een meeslepende moordzaak en een diepgeworteld mysterie uit het verleden. Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van mysterieuze misdaadromans die houden van een verhaal waarin het speurwerk en de menselijke relaties centraal staan.

Meer recensies van marijkesboekenkast