Dit boek mag van mij op de literatuur van het voortgezet onderwijs

Marijo Bakker 09 juni 2024

Taal : Nederlands
Uitvoering : Hardcover
Aantal pagina's : 456
Verschijningsdatum : februari 2024
Thema : 13e eeuw, ca. 1200 tot ca. 1299; Familiesaga’s; Historische fictie; Historische romantiek; Kinderen / tieners: fictie: historische fictie; Nederland
De nieuwe historische roman van Simone van der Vlugt. Machtsstrijd en onmogelijke liefde in een meeslepend familie-epos in de middeleeuwen met Koning Willem en Floris V
Die boek heb ik gekregen als recensie exemplaar van Uitgeverij: Ambo|Anthos in ruil voor mijn eerlijke mening. Maar dat staat natuurlijk buiten kijf. Heel hartelijk dank hiervoor.

Achterflap:
Wanneer Alkmaar voor de zoveelste keer wordt aangevallen probeert Katelijne haar brouwerij koste wat kost te beschermen tegen het brute geweld van de West-Friezen. Ze hoopt dat haar geheime liefde, koning Willem II, kan helpen door Alkmaar stadsrechten te schenken. Ze ziet zich echter voor een heel ander probleem gesteld wanneer ze van hem in verwachting blijkt te zijn…
Koning Willem is verwikkeld in een machtsstrijd en hij doet er alles aan om de West-Friezen aan zich te onderwerpen. Ondertussen wordt hij vader van twee zoons: de wettige Floris en de bastaard Alard.
Na Willems dood voelt Floris zich verplicht het werk van zijn vader af te maken, en snakt Alard naar erkenning van de grafelijke familie. Floris’ tante, Aleid van Holland, wendt intussen al haar macht aan om de levens van de jongemannen strikt gescheiden te houden. Als zij door het noodlot toch samengebracht worden, bundelen ze hun krachten om de strijd met hun vijanden aan te gaan en de familie-eer te redden.
Met Bloedlijn schreef Simone van der Vlugt een prachtig verhaal over macht, liefde en familiebanden. Als geen ander weet ze de levens van de hoogste kringen en die van het gewone volk beeldend te beschrijven. De middeleeuwen komen zo dichterbij dan ooit.
De cover:
Ik moest er een beetje aan wennen maar na wat langer gekeken te hebben, toch wel mooi en bijzonder.
Inhoud en opmaak:
Overzichtelijk en duidelijk.
Mijn bevinding van het verhaal:
Het mooie van dit soort boeken en met name de boeken van Simone van der Vlugt is dat het een boek is vol met feiten die gewoon kloppen. Je leert daar een stukje geschiedenis mee. Ik persoonlijk ga naar dingen op zoek om te kijken of ik bijvoorbeeld nog meer van Floris kan vinden en die brute West-Friezen. Waardoor het boek nog boeiender wordt. Het romantische sausje waarin het verhaal gegoten is maakt het lezen zeer aantrekkelijk en interessant. Van het begin tot het einde blijft het boeien. Een heerlijk boek. Het was echt genieten. Die boek verdient een plaatsje op de literatuurlijst van het voortgezet onderwijs. Ik hoor dat er snel weer een historische roman van Simone van der Vlugt verschijnt. Dit boek verdient ieder geval 5 dikke sterren.

Meer recensies van Marijo Bakker