Onvoorstelbaar heftig verhaal.

Marijo Bakker 10 juni 2024
De vondeling van Veenhuizen”
Auteur(s) : Patricia Snel

Details

ISBN : 9789401621892
Taal : Nederlands
Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 336
Verschijningsdatum : april 2024
Thema : Amsterdam; Biografische fictie; Ca. 1820 tot ca. 1829; Drente; Historische fictie.

Die boek heb ik gekregen als recensie exemplaar van Uitgeverij: Xander Uitgevers in ruil voor mijn eerlijke mening. Maar dat staat natuurlijk buiten kijf. Heel hartelijk dank voor dit exemplaar.

Achterflap:
De vondeling van Veenhuizen van Patricia Snel vertelt het verhaal van twee wezen die de kinderkolonie in Veenhuizen proberen te overleven. Voor de fans van Het pauperparadijs en Simone van der Vlugt.

De adembenemende historische roman De vondeling van Veenhuizen van bestsellerauteur Patricia Snel begint in Amsterdam, 1824. De wezen Karel en Lize worden per beurtschip overgebracht naar de kinderkolonie van Veenhuizen. Nadat hun moeder is overleden en hun vader naar het krankzinnigengesticht is gestuurd, staan ze er helemaal alleen voor.
In Veenhuizen is alles anders: het Drentse landschap, de mensen, het straffe dagelijkse regime. Karel en Lize worden met honderden andere kinderen aan het werk gezet. Ze kunnen maar moeilijk wennen aan het slechte eten, de strenge opzieners en de vele regels. Als ze een voorzichtige vriendschap met de geharde Neeltje hebben gesloten, smeden ze samen een plan: proberen te ontsnappen uit Veenhuizen. Een plan dat grote gevolgen zal hebben voor hun toekomst…

De cover.
Een heel mooie cover. Voor degene die er geweest zijn ook vast wel herkenbaar.
Inhoud en opmaak:
Heel duidelijk en overzichtelijk.
Mijn beleving van het verhaal:
Patricia Snel heeft een prettige schrijfstijl die makkelijk en toegankelijk is.
Het verhaal dat zich rond 1820 afspeelt is heftig en indringend. Karel en Lize die vrij onverwachts hun moeder verliezen en een vader hebben die niet met het verlies om kan gaan worden met de Beurtschipper naar de kinderkolonie in Veenhuizen gestuurd. In de kinderkolonie krijgen ze te maken met een hard liefdeloos regime. Daar is ook Neeltje, die in eerste instantie geen toenadering wil. Een hard meisje afgestompt voor liefde. Als Karel haar aanbiedt te leren lezen brokkelt langzaam de muur bij Neeltje af. Dan wordt het plan gesmeed om de kolonie te ontvluchten. Karel wil kijken hoe het met zijn vader is. Een gevaarlijk plan met heftige gevolgen. Een prachtig historisch verhaal met feiten en fictie door elkaar en heel veel emoties. Onvoorstelbaar dat kon gebeuren. Deze belevenis is prachtig geschreven door Patricia en verdient van mij 5⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Marijo Bakker