Dit is geen Feelgood boek.

Marijo Bakker 27 juni 2024

Uitvoering : Paperback
Verschijningsdatum : april 2024
Serie : Tropenvrouwen
Thema : Romantische spanning
Persoonlijk zou ik het liever een historisch oorlogsroman noemen.

Die boek heb ik gekregen als recensie exemplaar van uitgeverij September in ruil voor mijn eerlijke mening. Maar dat staat natuurlijk buiten kijf. Heel hartelijk dank voor dit exemplaar.

Deep meer is het eerste deel uit de nieuwe serie Tropenvrouwen.

Als de jonge Aniane voor onderzoek naar Sumatra afreist, beleeft zij onverwachts een romantisch avontuur en ontdekt zij een oud familiegeheim. Eerste deel uit de serie 'Tropenvrouwen'.

1925. De jonge Rosalien groeit op in Padang aan de westkust van Sumatra. Haar vader is huidarts en haar moeder kampt met depressies waar het hele gezin onder lijdt. Rosalien heeft veel steun aan haar Batakse overgrootmoeder die beschikt over natuurgeneeskundige gaven. Na een verlof in Nederland keert Rosalien samen met haar echtgenoot Nick terug naar haar geliefde Sumatra. Er volgt een gelukkige tijd maar dan slaat het noodlot toe: als haar man en kinderen tijdelijk in Nederland zijn, breekt de oorlog uit. Rosalien verliest een aantal familieleden waaronder haar vader. Ze wordt uit handen van de Japanners gered door de Batakse nationalist Victor die zij nog uit haar jeugd kent. In een verborgen grot aan het Tobameer gebeurt het ondenkbare, waardoor het leven van Rosalien voor altijd verandert. 2017. De pas afgestudeerde Aniane vertrekt naar Sumatra met in haar rugzak een schrift met herinneringen van haar overgrootmoeder Rosalien. Ze ontdekt daar niet alleen haar geheime familiegeschiedenis, maar worstelt ook met de duistere praktijken van een Nederlandse chirurg en de onweerstaanbare aantrekkingskracht van de knappe consultant Dirk.

De cover: Een cover waarvan ik twijfel. Ik weet niet of ik dit boek in de winkel op zou pakken.

Inhoud en opmaak.
Duidelijk lettertype. De hoofdstukken hebben een naam, plaats en datum. Heel erg fijn dit maakt het lezen heel duidelijk.

Mijn beleving.
Met dit boek ben ik totaal op het verkeerde been gezet. Voor ik het ging lezen heb ik op diverse sites gekeken. Overal staat feelgood boek bij. Dat is het dus echt niet! Daarmee doe je dit boek zoveel te kort. Het boek speelt zich voor een deel af voor en tijdens de tweede wereldoorlog in en rond Sumatra dus de Jappen oorlog. Aniane is pas afgestudeerd en heeft een dagboekje van haar overgrootmoeder Rosalien. Daarmee trekt ze naar Sumatra om de geheimen van haar familiegeschiedenis te ontrafelen. Een prachtig geschreven verhaal in 2 werelden. Het stuk voor en tijdens de tweede wereldoorlog geeft goed aan hoe Nederlanders daar toen woonden. De pracht en praal en luxe. Maar ook de inval van Japan. Hoe Japaners over blanke mens dachten. Zo mooi weergegeven. Daar door verweven is de zoektocht van Aniane naar de familie en de geheimen. Zo mooi en subtiel er door. Prachtig. Dit is een trilogie dus ik ben heel benieuwd waar dit verhaal verder gaat. Maar dat dit geen feelgood boek dat weet ik zeker. Dit prachtige indrukwekkende boek krijgt van mij 5 dikke sterren,

Meer recensies van Marijo Bakker