EN NU IK. Helaas komt dit nog te veel voor. prachtig boek,

Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 300
Verschijningsdatum : juni 2024
Thema : Hedendaagse levensstijl fictie

Die boek heb ik gekregen als recensie exemplaar van uitgeverij Droomvallei in ruil voor mijn eerlijke mening. Maar dat staat natuurlijk buiten kijf. Heel hartelijk dank voor dit exemplaar.

Achterflap:
Nadia is tien jaar als haar gescheiden moeder een nieuwe vriend krijgt. Nadia’s moeder negeert alle rode vlaggen, omdat ze overladen wordt met aandacht en omdat ze graag weer een echt gezin wil vormen. Binnen de kortste keren woont Isak bij hen in huis en heeft Nadia een stiefvader die haar moeder handig manipuleert en Nadia tot mikpunt maakt. Hij ontpopt zich tot een gewelddadige tiran, die het leven zeven jaar lang dagelijks tot een hel maakt. Nadia is bijna vijftig als het alsmaar zorgen voor anderen, waaronder haar ernstig zieke en vaak veeleisende moeder, zijn tol eist en zorgt voor mentale en lichamelijke klachten. Ze zoekt hulp bij een psycholoog, waardoor alles weer naar boven komt. Ook voelt ze, voor het eerst, boosheid en onbegrip richting haar moeder. Maar hoe kan ze boos zijn op iemand die zo ziek is en zal sterven? En hoe kan ze erachter komen wat ze zelf nodig heeft, als voortdurende schuldgevoelens en het gevoel er niet te mogen zijn, nog zo’n belangrijke plek innemen? ‘En nu ik beschrijft hoe vernietigend kindermishandeling inwerkt in het leven van een kind en het daar nooit meer uit ontsnapt. Een must-read voor elke leraar en welzijnswerker!’ – Fedor de Beer – Hoofddocent Master Pedagogiek HAN en auteur – ‘En nu ik is eerlijk, open en inzichtvol.’ – Laura de Bruijn – Zelfstandig Redacteur –

De cover.
De cover vind ik mooi en sereen. Een beetje verdrietig.
Indelingen en opmaak.
Mooi duidelijk lettertype. Het boek is per hoofdstuk verdeeld in toen en nu. Dat is prettig en duidelijk. Bij toen staat geen leeftijd maar voor mij is dat ook niet nodig. Door de manier van schrijven is dat al duidelijk voelbaar.

Mijn beleving van het verhaal.
Als we het boek beginnen te lezen beginnen we in het nu. Het boek pakt me direct en ik vind dat de auteur een prettige schrijfstijl l heeft. Ik lees snel verder omdat ik nog geen idee heb waar dit verhaal naar toe zal gaan. Als ik het eerste hoofdstuk lees lijkt alles nog vredig. Het verhaal wordt langzaam opgebouwd en je wordt mee gesleurd in het vreselijke verleden van Nadia en in de worsteling die ze daar nu nog mee heeft. Er ligt een steen op mijn hart. Graag zou ik de kleine Nadia meenemen en beschermen en de grote Nadia de weg wijzen die ik gelopen heb. Een heel mooi indrukwekkend boek waarin alles heel duidelijk beschreven is en daarom ook goed te begrijpen. Je leest dit niet zomaar even weg,& daar is het te indrukwekkend voor. Laat het goed tot je doordringen. Het is zo makkelijk om te zeggen waarom heb je niet zus en heb je niet zo gedaan. Maar dat werkt niet zo. Ik zou willen zeggen aan alle lezers: Oordeel niet maar wees super trots op Nadia (Diana). Dit is een prachtig indrukwekkend verhaal wat van mij een dikke 4 sterren verdient.

Meer recensies van Marijo Bakker