Een prachtig intiem verhaal.

Marijo Bakker 15 oktober 2024
Mamadag
Tot de dementie ons scheidt

Auteur(s) : Maretty van den Mosselaar

Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 300
Verschijningsdatum : september 2024
Thema : Omgaan met Alzheimer en dementie

Dit boek heb ik gekregen als recensie exemplaar van Uitgeverijtoon.nl en Maretty Mosselaar in ruil voor mijn eerlijke mening. Maar dat staat natuurlijk buiten kijf. Heel hartelijk dank voor dit prachtige exemplaar.

Achterflap:
Een intiem verhaal over een moeder en dochter. Ze zijn samen onderweg in het steeds donker wordende doolhof van de dementie. Liefde is soms nog het enige licht. Als haar moeder door dementie steeds meer de hulp van anderen nodig heeft, besluit Maretty samen met haar broers en zussen deze zorg zo lang mogelijk thuis te bieden. Ze neemt twee dagen per week deze zorg op zich. In dit boek beschrijft ze op een persoonlijke manier hoe ze deze dagen samen met haar moeder beleeft, de mooie en de moeilijke momenten. Tussen de regels door lees je hoe ze de kennis en ervaring die ze in haar werk heeft opgedaan, gebruikt in deze laatste periode van haar moeders leven. Over de auteur

Over de auteur:
Maretty werkt al ruim 25 jaar met mensen met dementie. Dit doet zij als verpleegkundige, contactclown en trainingsacteur. In haar werk zoekt ze naar manieren om in verbinding te blijven met mensen bij wie dat niet meer vanzelf gaat. Als mindfulness- en compassietrainer leert ze mensen om met aandacht, in het moment en zonder oordeel te leven. De zorg voor haar moeder heeft haar professionele leven verder verdiept.

De cover:
Dit vind ik werkelijk prachtig en sereen.
Inhoud en opmaak:
Een mooi duidelijk lettertype. Kleine hoofdstukken met namen maakt het overzichtelijk.

Mijn beleving van het verhaal:
Laat ik beginnen te schrijven met hoe blij ik ben dat ik Maretty zag staan bij de Bruna in Bovenkarspel. Ik had het boek zelf waarschijnlijk over het hoofd gezien en niet gelezen. Dat zou heel jammer geweest zijn. Dit boek is echt een must.
Maretty schrijft dit boek van uit de kennis die ze uit haar werk heeft opgedaan maar nog meer van uit de dochter moeder relatie. Haar moeder wordt getroffen door dementie. Maar Maretty neemt ons mee in de weg die ze samen met haar moeder aflegt. De weg in een steeds donker doolhof.
Het zijn allemaal mooie kleine verhaaltjes die de weg door het doolhof verduidelijken. De weg die Maretty en haar familie samen met haar moeder afleggen. De verhaaltjes zijn met zoveel warmte en liefde geschreven, dat wij als lezer hier in mee worden genomen is heel bijzonder. Het is net alsof wij aan tafel de gebeurtenissen gadeslaan. Prachtig intiem. Dank je wel Maretty voor dit prachtig kijkje in dit persoonlijke verhaal. Ik denk dat het voor iedereen die hier mee te maken krijgt dit een prachtig boek is om te lezen, ook als troost.
Dit boek krijgt een dikke 5⭐️

Meer recensies van Marijo Bakker