Ik voel plaatsvervangend schaamte

Taal : Nederlands
Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 320
Verschijningsdatum : november 2023
Thema : Autobiografie: algemeen.

Die boek heb ik gekregen als recensie exemplaar van uitgeverij September in ruil voor mijn eerlijke mening. Maar dat staat natuurlijk buiten kijf. Heel hartelijk dank voor dit exemplaar.

Achterflap:

Voorbij niemandsland is een autobiografische roman over migratie, ontheemding, een schurende vader-zoonrelatie en het diepgewortelde verlangen om ergens thuis te horen.

Viktor is elf wanneer hij in Ljubljana met zijn moeder in de internationale trein stapt. De bestemming is een geheel nieuwe wereld, Nederland geheten. Om te overleven moet hij zich aanpassen aan zijn nieuwe omgeving en een Nederlander zien te worden. Maar dat blijkt geen gemakkelijke opgave. Hij wordt op school gepest, verlaat het vwo zonder diploma, wordt fabrieksarbeider, raakt werkloos. Pas na vele jaren van vernedering, eenzaamheid en armoede lukt het hem om voor een Nederlander tussen de Nederlanders door te gaan. Tot de oorlog op de Balkan alles weer overhoopgooit.

Over de auteur: Igor Znidarsic is een Nederlandse journalist en schrijver met Sloveense roots. Hij publiceerde onder meer in HP/De Tijd, NRC, Playboy en De Groene Amsterdammer. Hij schreef eerder twee romans en drie thrillers, waarvan er twee werden genomineerd voor de Gouden Strop.

De cover:
Die is prachtig een spreekt me ook direct aan. Als ik dit boek in de boekwinkel zie liggen zou ik hem direct oppakken.

Opmaak en indeling.
Het is een mooi duidelijk lettertype maar mijn wens zou zijn: meer verduidelijking. Soms maakt het verhaal een tijd sprong of wisselend van persoon. Het is verwarrend en maakt het lezen niet makkelijk.

Mijn beleving van het verhaal.
Dat dit boek indrukwekkend zou worden verrast mij niet. Het is niet een boek wat je zomaar even wegleest. Je moet echt je aandacht erbij houden. Igor Znidarsic heeft een mooie boeiende schrijfstijl. Wat ik jammer vind is dat de auteur niet aangeeft als je een tijdsprong of naar een ander persoon gaat. Dat maakt het lezen lastig maar doet niet af aan het verhaal.
Viktor een jongen van 11 jaar emigreert met zijn moeder naar de nieuwe wereld die Nederland heet. Hij kent de taal niet en moet zich aanpassen in zijn nieuwe omgeving. Hij wordt gepest maar begrijpt niet waarom. Langzamerhand glijdt hij meer de afgrond in en verlaat de school zonder diploma. Hier en daar doet hij eens een klusje en fabrieksarbeider en raakt werkeloos. Pas jaren later na heel veel pesterijen en armoede lukt het hem om zijn plaats te vinden tussen de Nederlanders. Een heel indrukwekkend boek. Ik voel gewoon een plaatsvervangende schaamte voor alle mensen die het hem zo moeilijk gemaakt hebben. We moesten ons diep en diep schamen. Dit boek verdient van mij een prachtige 4 sterren. Waarom geen 5 zul je je misschien afvragen. Het kleine min puntje is toch dat het soms verwarrend leest omdat het niet duidelijk aangegeven is wanneer je een stukje in de tijd verspringt. Dat is echt het enige. Het is een prachtige boek wat heel beeldend is geschreven. Mijn complimenten. Dus 4 mooie ⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Marijo Bakker