Een prachtig boek en poëtische manier van schrijven.

Marijo Bakker 04 juli 2023

Publicatiejaar: 2023
Uitgever(s): Iskander
ISBN: 9789083214658
Categorie(ën): Literatuur, Nederlandstalige Literatuur

Die prachtige boek heb ik gekregen als recensie exemplaar van Iskander Uitgevers. Heel hartelijk dank hier voor.

Flaptekst:
Als de veertigjarige Ruben de fietsband van de elfjarige Sven plakt, is dit het begin van een bijzondere vriendschap. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, komt Sven langs wanneer hij er zin in heeft. Zonder dat Ruben het beseft, confronteert zijn kleine vriend hem voortdurend met zijn verleden. Een telefoontje zet zijn hele wereld op de kop.

Over de auteur:
Carl Slotboom (1949) is een veelzijdig mens: hij studeerde operazang in Amsterdam en in Wenen, was onder meer verbonden aan de Nederlandse Opera en gaf cursussen psychologie, parapsychologie en hypnose. Hij is bovendien een bekend schrijver van meer dan honderd toneelstukken. Zijn toneelwerk wordt gespeeld in veel landen in en buiten Europa. 'Bevroren Tijd' was zijn opmerkelijke romandebuut. Ook in deze roman 'Weer net als eerst' toont Slotboom zich een rasverteller en meester in de dialoog.

De cover en inhoud:
De cover is in één woord “prachtig”. De fietser in de mist maakt het mysterieus.
De inhoud heeft een heel duidelijk mooi lettertype. Wat ik prettig lezen vind.

Mijn beleving van het verhaal:
Het verhaal bestaat eigenlijk uit twee verhalen. Alex en Ruben. We beginnen eerst bij Alex een jongen met een zwaar trauma die vanaf zijn elfde tot zijn 18e jaar in een tehuis opgroeit en Ruben het tweede verhaal, een eenzame man van rond de 40 die in een afgelegen boerderij woont. De verhalen wisselen elkaar in een rustig tempo af. Het in een indringend en heftig verhaal en ik vraag me ook af hoe deze verhalen tot één verhaal zullen komen. Maar dan ineens is het duidelijk, maar dan is het verhaal niet af. Er volgt eigenlijk nog een verhaal een soort derde verhaal. Heftiger en indrukwekkender als de eerste twee. Ik wil niet teveel prijsgeven. Dit is een boek wat je gewoon zelf moet lezen. Carl Slotboom heeft een prachtige poëtische manier van schrijven. Hij laat de mensen in het boek leven, zo erg dat je aan het einde van het je afvraagt: Hoe zal het nu met ze gaan? Dit is een prachtig, indrukwekkend en meeslepend boek. Jammer dat ik niet meer dat 5 sterren mag geven. Ik verheug me op een volgend boek van deze auteur.

Meer recensies van Marijo Bakker