Dit had niet mogen gebeuren

Marina De Wit 25 juni 2024
Dit was een leeservaring die volledig buiten mijn comfortzone ligt. Bij de eerste pagina's had ik het moeilijk om toch door te lezen. Toen ik me verplaatst had in de mindset van deze minderjarige jongen, kon ik door de expliciete beschrijvingen heen kijken en het boek vanuit het misbruik verkennen. De laatste tijd is er veel te doen omtrent deze thematiek, zowel in Nederland als in België, dus het is geen vreemde materie. Het opgetekende verhaal is een eye-opener betreffende het fysieke en ook psychische misbruik van jongeren. Ik weet niet of er al veel literatuur over deze problematiek verschenen is. Het getuigt in ieder geval van een grote dosis moed om dit aan te kaarten. Wellicht kunnen - helaas - veel jongeren zich in het verhaal herkennen en de moed opvatten om ook hun verhaal te vertellen, te weten dat het niet OK is wat er met hen gebeurd en vooral tijdig hulp te zoeken.
Een maatschappelijk zeer relevant verhaal, verteld in een eenvoudige taal zoals de jongeren die begrijpen en gebruiken.
Het is niet echt het soort verhalen dat ik gewoonlijk lees, maar toch heeft het een diepe indruk nagelaten.

Meer recensies van Marina De Wit