Kunstcrimineel, een vak apart

Marina De Wit 05 oktober 2024
Het eerste deel van de Liese Meerhout-serie is toe aan een heruitgave.

Simon de Vere heeft net de antiekzaak in de Brusselse Blaesstraat van zijn vader geerfd. Hij heeft geen idee wat hij met het winkeltje moet aanvangen en gaat ten rade bij de goede vriend van zijn vader, Nathan Raes. Wanneer ingebroken wordt in het winkeltje, wordt Liese Meerhout, hoofdinspecteur bij de Cel Kunstcriminaliteit, belast met het onderzoek.
Dit is dus onze eerste kennismaking met Liese.
Ondertussen werkt ze ook nog aan het dossier rond de moord op een jonge conservator in het Afrikamuseum, waarbij enkele kunstwerken gestolen werden.
In de eerder besloten kring van de kunst- en antiekzaken blijken enkele duistere zaken aan de gang. Kunstcrimineel blijkt en vak apart. Aan Liese om te ontrafelen of beide zaken niet aan elkaar kunnen gelinkt worden.

Coppers heeft met Liese Meerhout een hoofdpersonage gevonden waarvoor we onmiddellijk sympathie voelen. Ook al heeft zij haar persoonlijke beslommeringen, ze bijt ze zich vast in haar dossiers. Zij blijft daarbij met beide voeten op de grond.

In dit verhaal voert Coppers ons mee door Brussel naar heel herkenbare plekken. Als lezer ben je als het ware de schaduw van de personages en beleef je alles van op de eerste rij.
Ondertussen zijn er al veel vervolgverhalen met Liese in de hoofdrol verschenen. Toch bestaat ieder verhaal op zichzelf en kan je ze makkelijk als stand-alone lezen. Na ieder verhaal wacht je ongeduldig op verder nieuws van Liese.

Meer recensies van Marina De Wit