De plaats waar je opgroeit, bepaalt je leven

Marina De Wit 25 juni 2024
k had wat moeite om het verhaal te volgen. De wissels tussen de verschillende verhaallijnen kwamen verwarrend over.

Het verhaal van Amir, zoon van een Egyptische vader en een Nederlandse moeder, ontvouwt zich als een blijvende zoektocht naar zijn werkelijke wortels. Zijn vader, Nessim, werd tijdens zijn jeugd en jonge adolescentie ook eerder aangetrokken door de Europese geest. Hij groeide op in Alexandrië, een wereldstad, waar verschillende volkeren gevestigd waren. De mengelmoes van culturele, maatschappelijke en godsdienstige verschillen maakte het niet altijd makkelijk voor jongeren om hun plaatsje te vinden. Zo had de jonge Nessim een geheime relatie met een joods meisje, Sarah.
Later komt Nessim via zijn vrouw Marije in Nederland terecht, maar helemaal aarden doet hij eigenlijk niet. De lokroep van zijn geboortegrond is sterker en uiteindelijk keert bij terug naar Egypte.

Een bijzonderheid in het boek zijn de hoofdstukken waar de stad Alexandrië wordt opgevoerd als een personage. Het ontstaan, de groei, het leven, het verval, het opstaan, het veranderen, .. alle aspecten van een stad komen aan bod.

Als kind van ouders uit twee totaal verschillende culturen, heeft Amir het moeilijk om zijn eigenheid te vinden.
Het verhaal geeft ook aan dat we iemand zomaar niet in een hokje kunnen plaatsen volgens geloof, afkomst, cultuur.

Meer recensies van Marina De Wit