Hard Land

marionwees 26 januari 2024
Ik had veel van dit boek verwacht, maar het viel me een beetje tegen. De openingszin is prachtig: 'Die zomer werd ik verliefd en ging mijn moeder dood.' In de alinea die erop volgt zit heel veel informatie, maar daarna wordt het een beetje langdradig. We lezen wat er in het leven van de 15-jarige Sam Tucker gebeurt, een jongen zonder vrienden die opgroeit in een afgelegen plaatsje, Grady, in Missouri. Doordat hij in een bioscoop gaat werken als vakantiebaantje krijgt hij vrienden, dit zijn eigenlijk ook alledrie buitenbeentjes. Op het meisje wordt hij verliefd, maar zij niet op hem. Ondertussen gaat het niet goed met zijn moeder. Sam probeert steeds te vluchten uit huis, omdat hij de situatie niet aankan. Hierdoor krijg je dus weinig mee van hoe het er thuis aan toegaat.
Halverwege het boek komen stilletjesaan de momenten waarin je ook werkelijk ziet dat Sam het er moeilijk mee heeft en dan sterft zijn moeder op een naar moment, waar hij zich schuldig over voelt.
De zomer komt ten einde, zijn vrienden gaan studeren en vertrekken uit Grady. Sam lijkt zijn situatie zonder vrienden nu beter aan te kunnen.
Het deel dat na de zomer beschreven wordt vind ik er een beetje bijhangen, de dichtbundel 'Hard Land' wordt namelijk geanalyseerd, wat voor mij niet had gehoeven.
Het einde is misschien sentimenteel, maar wel mooi, al voelt het wel of het er een beetje aangeplakt is.

Meer recensies van marionwees