Vriendschap sluiten met het ongelukskind

marionwees 26 januari 2024
Misschien doet dit boek velen denken aan Elena Ferrantes 'De geniale vriendin', maar voor mij is dat alweer 7 à 8 jaar geleden, dus ik was wel weer toe aan zo'n verhaal. Bovendien speelt dit boek zich af in de jaren 30 van de vorige eeuw, dus tegen een fascistische achtergrond, wat sterk voelbaar is in het verhaal. De 2 vriendinnen komen allebei uit een ander milieu, zijn min of meer elkaars tegenpolen, maar het ontbreekt ze allebei aan aandacht van hun moeder. Het is mooi te lezen hoe Francesca probeert de aandacht van Maddalena te krijgen, het ongelukskind, zoals ze door de mensen uit het dorp wordt genoemd. Als je met haar omgaat gebeurt er iets vreselijks met je. Maar Francesca wordt door Maddalena geaccepteerd en ze beleven samen veel avonturen en Francesca ontdekt langzaam hoe de wereld in elkaar zit.

Meer recensies van marionwees