Mooi verhaal , maar mensen communiceren niet

marionwees 29 juli 2024
Goed besproken boek, was een grote kanshebber voor de Libris literatuurprijs. Ik had dus grote verwachtingen, maar het viel me tegen. Het lezen vlotte bij mij niet helemaal. Als ik het boek weglegde, duurde het soms 1,5 dag voor ik weer verderging. Toch kan ik de euforie begrijpen. De roman zit goed in elkaar en hoe meer ik erover lees hoe meer ik ontdek.
Wat een belangrijk gegeven is in de roman is communicatie. Er wordt weinig gecommuniceerd tussen de personages met taal en dat is voor mij wat het geheel afstandelijk maakt.
Als Philip over zijn angsten spreekt hoort niemand hem, dus drukt hij zijn angsten weg. Hij ziet alleen maar en wel in de toekomst. Maar hij waarschuwt de mensen niet voor het gevaar, want niemand gelooft hem. Dat is er de oorzaak van dat dingen mislopen in zijn leven.
Flo communiceert alleen via de camera en wordt daarom verkeerd begrepen door Marie. Voor Flo is alleen zien belangrijk en laat ze nou net dit zintuig verliezen. Het is wel belangrijk dat ze Marie heeft leren zien, maar Marie gaat verder ze gebruikt namelijk ook de taal en daardoor kan ze een compleet beeld geven van de gebeurtenissen en het verhaal vertellen. Het heeft alleen geen zin om Flo te waarschuwen, ze had toch niet geluisterd.

Meer recensies van marionwees