12 zwarte vrouwen

marionwees 17 mei 2024
In dit boek worden 12 vrouwen van zwarte afkomst beschreven, allen met een andere achtergrond, feministisch, lesbisch, non binair, trans etc. Het zijn niet zomaar vrouwen ze hebben vaak een sterke of minder sterke relatie met elkaar moeder-dochter, geliefdes, leerling-lerares of gewoon vriendinnen. De meeste vrouwen hebben in meer of mindere mate te maken met racisme.
Op zich is deze opzet interessant, maar het eerste verhaal over Amma besloeg 50 bladzijden, daarin kwamen haar dochter Yazz en haar vriendin Dominique ook voor. In de volgende hoofdstukken werden zij beschreven. Mooie verhalen, die vlot lezen.
Vervolgens krijgen we het verhaal van Carole, die zo te zien geen connectie heeft met de andere vrouwen. Dat was voor mij een teleurstelling, omdat ik toen pas (pag. 129) doorkreeg dat het om aparte verhalen ging. En dat is niet echt waar ik op zit te wachten.
Pas tegen het eind voelde ik weer meer cohesie en raakte ik er weer meer in. Tenslotte heeft het een prachtig einde.

Meer recensies van marionwees