De bucketlist is een feel-good roman van het betere soort.

Marit Buur 07 mei 2023 Auteur
Tien boeiende, op waarheid gebaseerde verhalen brengen de lezer naar alle uithoeken van de wereld. Door de historische context krijgt dit boek extra diepgang en de aankondiging van een speciale verrassing maakt de lezer nieuwsgierig naar de ontknoping van deze roman.

Hoofdpersoon is Diana de Graaf, die na het overlijden van haar partner Jaap een envelop van diens notaris krijgt overhandigd met tien uit te voeren opdrachten op verschillende plekken in de wereld. Hij vertelt haar over de speciale verrassing die haar wacht als ze alle opdrachten naar behoren heeft uitgevoerd. Na een eerste aarzeling besluit ze de uitdaging aan te gaan en treft voorbereidingen om op reis te gaan.
Zonder een opsomming te geven van alle gebeurtenissen die plaatsvinden wil ik er toch één hoofdstuk uitlichten, namelijk het hoofdstuk met de titel ‘Bandung’ omdat ik net als de auteur een bijzondere band heb met Nederlands-Indië. (zie mijn roman 'Namens mijn vader'). De miljoenensteden Jakarta en Bandung met hun drukke verkeer en de hitte die tussen de gebouwen blijft hangen, worden heel beeldend beschreven. Maar ook de prachtige natuur buiten de steden met het glooiende landschap, palmbomen en rijstvelden wordt niet vergeten. Diana blikt terug op de tweede wereldoorlog, die verschrikkelijke de tijd waarin de ouders van Jaap gevangen zaten in Japanse interneringskampen. Een tijd die ook zijn weerslag had op hem als tweede generatie. Ze gaat op zoek en vindt haar contactpersoon Sarina die een belangrijke onthulling doet.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die van feel-good romans houdt. De bucketlist is niet zomaar een boek, de auteur heeft hier goed over nagedacht en de nodige voorstudie gedaan. Dit alles heeft geleid heeft tot een prachtig resultaat!

Meer recensies van Marit Buur