Aangrijpend en meeslepend

Maritaleest 22 juli 2024
Beknopte inhoud:
Barbados, augustus 1834. Rachel is een tot slaafgemaakte vrouw die woont en werkt op de Porvidence-plantage. Ze verloor haar elf kinderen: één kindje overleed vlak na de geboorte, drie kinderen stierven voor ze op de wereld kwamen, twee kinderen verloor ze door ziekte. Haar andere vijf kinderen, twee jongens en drie meisjes, werden van haar afgenomen zodra de blanke slavendrijvers vonden dat ze groot en sterk genoeg waren om verkocht te worden op de markt.
Alhoewel een pas aangenomen wet zegt dat ze vanaf nu vrij zijn, moeten de voormalige slaven nog zes jaar op de plantage blijven werken onder dezelfde mensonterende omstandigheden. Rachel voelt aan dat ze pas echt vrij kan zijn als ze haar kinderen terug gevonden heeft. Ze ontvlucht de plantage en start een zoektocht naar haar zoons en dochters die haar zo brutaal afgenomen werden. Het wordt een lange en slopende reis, vol onzekerheid of ze het zal overleven, of ze haar kinderen zal vinden en of haar kinderen nog in leven zijn. Haar reis begint in Barbados, gaat via Brits-Guyana tot ze uiteindelijk eindigt in Trinidad.

Over het boek:
‘Vrij stroomt de rivier’ van Eleanor Shearer is een aangrijpende en meeslepende roman gebaseerd op historische feiten. De schrijfster schreef deze roman om een verhaal tot leven te wekken over de Cariben tijdens de nasleep van de slavernij. Ze liet zich inspireren door de verhalen van de vrouwen die op zoek gingen naar hun kinderen die hen op brute wijze afgenomen werden. In dit verhaal legt Eleanor Shearer niet zozeer de nadruk op de gruwelijke en mensonterende realiteit van het leven op de plantages, alhoewel dit uiteraard ook aan bod komt. Het verhaal gaat vooral over een aspect van de slavernij dat minstens even hartverscheurend is, namelijk het afnemen van de kinderen van de slaven zodra deze kinderen groot en sterk genoeg waren om ze op de markt te kunnen verkopen.
Het hoofdpersonage Rachel staat voor alle vrouwen die dit moesten meemaken en de moed hadden om op zoek te gaan naar hun verloren kinderen.
‘Vrij stroomt de rivier’ is niet alleen een boek over verdriet en verlies, het is ook een verhaal over veerkracht, doorzetting, moed, blijven geloven en vooral over blijven hopen.
De schrijfstijl van Eleanor Shearer is krachtig en beeldend. Het was wel even wennen aan het gebruik van het woord ‘mi’, dat staat voor ‘mij’, ‘mijn’ en ‘mij’. De schrijfster slaagt erin om de zoektocht van Rachel op een invoelende manier weer te geven. Het personage Rachel wordt met veel diepgang uitgewerkt.
Het boek is op zijn manier een aanklacht tegen onderdrukking in al zijn vormen. Het is een verhaal dat aanzet tot nadenken.

Met dank aan uitgeverij Ambo/Anthos voor het recensie-exemplaar van dit boek.

Algemene info:
ISBN: 978 90 2636470 9