Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een verstikkende en hallucinogene roman

Maritza Dubravac 23 mei 2016 Boekverkoper

Stel je voor dat Nederland door een droogte grotendeels onbewoonbaar is geworden en de bevolking geëvacueerd moet worden naar interneringskampen. Dat de mensen die besluiten achter te blijven temidden van deze droogte, moeten overleven op het allerlaatste beetje water dat rest. Dat hiernaast de enige vorm van drinken overgebleven blikjes cola en andere frisdranken zijn. Dat de zon oogverblindend is en er amper begroeiing is. Dat als je loopt er stofwolken verschijnen omdat de grond al jaren snakt naar water. Dit is de realiteit in Goud, roem, citrus, het romandebuut van de Amerikaanse schrijfster Claire Vaye Watkins, die eerder een verhalenbundel, Battleborn, schreef.

Hoofdpersonages zijn Luz en Ray, een stelletje dat vrijwillig is achtergebleven in Californië, waar de droogte – net als in een groot deel van de rest van het westen van Amerika, woedt. Samen kraken ze een achtergelaten huis van een filmster, aan de rand van Los Angeles.

Watkins schetst een toekomstperspectief dat in bepaalde opzichten niet ver van de waarheid lijkt te liggen: het heeft de afgelopen drie jaar nauwelijks geregend in Californië. De succestijden van Californië, van het zoeken naar goud, de roem die Hollywood met zich meebrengt en de rijkdom van de citrusvruchten die uit deze staat komen, zijn in de wereld die Watkins schept, definitief voorbij.

Wanneer Luz en Ray op een avond in Los Angeles temidden van festiviteiten een klein kind ontdekken tussen een groepje mensen die flink onder invloed zijn, nemen ze zonder veel nadenken het kind, dat ze Ig noemen, mee naar huis. Om het kind een toekomst te bieden moeten ze de omgeving van Los Angeles verlaten. Kennissen wijzen hen op de Amargosa, een allesopslokkende duinenzee, waar volgens de geruchten een nederzetting is met een profeet en diens aanhangers. De profeet in kwestie zou de gave hebben om water te kunnen vinden. In een oude auto en het laatste beetje benzine dat ze nog hebben, gaan Luz, Ray en Ig op weg naar de duinenzee.

Watkins schetst in haar roman een indrukwekkend realistisch beeld van een dystopische toekomst die er gelukkig nog niet is. De allesverzengde hitte en droogte die worden beschreven zijn voelbaar wanneer je leest. Zowel tijdens de tocht in de auto, als wanneer het verhaal vordert. We weten maar een aantal dingen van Luz en Ray, een ex-model en ex-soldaat. Beide hebben ze hun verledens waar ze mee om moeten zien te gaan, die van Ray nog net iets heftiger dan dat van Luz. Toch komen we niet heel veel te weten, de wereld buiten het droge Westen blijft impliciet. Als lezer blijven we net als Luz, Ray en Ig onderdeel van de verstikkende droogte die bij hun wereld hoort.

Meester in het scheppen van sfeerbeelden is Watkins zeker, iets wat ook tot uiting komt in het tweede deel van de roman, wanneer Luz en Ig – het lot van Ray is onduidelijk – door profeet Levi worden gevonden en meegenomen naar zijn nederzetting, zijn ze meer dood dan levend. Verbrand en volledig uitgedroogd, zowel van binnen als buiten. Aan de zon is niet te ontkomen.

De nederzetting doet denken aan een hippie-achtige commune, Luz slaapt met Ig in een oude bus. Een interessant feit is dat Watkins vader lid was van de beroemde en beruchte Charles Manson-familie. De beklemming en het communale aspect van deze familie is ook voelbaar in Watkins’ beschrijvingen van Levi en zijn aanhangers. Dat Luz hier tot op zekere hoogte ook aan ten prooi valt, lijkt onvermijdelijk.

Goud, roem, citrus is een verstikkende en hallucinogene roman die een confronterend beeld van de toekomst schetst. Watkins voert je mee in de bedwelmende wereld van het Amerikaanse Westen en de Amargosa, die tot de ontknoping blijft boeien. Kleine minpuntjes zoals een door Levi geschreven encyclopedie van fabelachtige dieren woonachtig in de Amargosa, zijn Watkins dan ook vergeven. Ze heeft namelijk bewezen dat ze een uitstekende roman kan schrijven.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Maritza Dubravac

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur