De vrouwen van het Grand Hotel

Marja Legius 05 juli 2024

Dit boek is het eerste deel van een serie genaamd De parels van Stockholm en gaat over het legendarische Grand Hotel in Stockholm waarvan een prachtige foto de cover versierd.

Deze historische roman is gebaseerd op het leven van Wilhelmina Skogh die als eerste vrouw in de geschiedenis hoteleigenaresse was en ook het management overneemt van het Grand Hotel op het moment dat dit hotel in grote financiële moeilijkheden verkeert.

Ze schrikt niet terug om grote investeringen en verbouwingen te doen in deze zware tijd waarin er heel veel armoede en werkeloosheid heerst onder de gewone burgerbevolking en de roep om te gaan staken steeds groter wordt.

Wilhelmina durft het als eerste aan om vrouwelijke werknemers op belangrijke en leidinggevende functies te plaatsen in een tijd dat mannen de wereld domineerden.

De auteur heeft gedegen onderzoek gedaan naar de geschiedenis van het Grand Hotel en naar het leven van Wilhelmina Skogh en dat blijkt duidelijk als je het verhaal leest. De geschiedenis zit op een mooie manier chronologisch in tijd door het verhaal verweven.

Het eerste dat ik zag toen ik het boek opensloeg was de plattegrond waar het hotel op staat met daarna een lijst van personages. Daar schrok ik even van want deze opsomming was enorm groot. Gelukkig heb ik tijdens het lezen helemaal niets gemerkt van het feit dat er zoveel personages in het verhaal zijn en ze hebben allemaal hun eigen geloofwaardige rol. De hoofdpersonages, allemaal vrouwen, zijn sterke, dappere en ambitieuze vrouwen die vanuit hun eigen positie loyaal zijn aan het hotel, elkaar steunen en tevens hun kansen grijpen op een eigen leven. De onvoorwaardelijke vriendschap tussen de vrouwen is de basis voor het verhaal.

De auteur heeft een prettige schrijfstijl waardoor het verhaal vlot leest. Ze weet heel goed de sfeer en de hectiek binnen het hotelleven weer te geven. Ook de pracht en praal van het hotel komt tot leven. Je ziet deze rijkdom en luxe als het ware voor je en je snapt waarom hoogwaardigheidsbekleders voor dit hotel kiezen en wat het personeel moet doen om het hen naar de zin te maken. Maar ook het contrast met de dreigende maatschappelijke situatie buiten het hotel geeft de dilemma’s van die tijd goed weer. De ontevredenheid van de vrouwen die steeds meer voor zichzelf op willen komen, de roep om stemrecht en het feit dan Selma Lagerlöf als eerste vrouw de Nobelprijs voor de literatuur wint geven het verhaal een feministisch tintje.

Ik heb genoten van het verhaal en heb een stukje geschiedenis geleerd over het Zweedse Koningshuis en de unie tussen Zweden en Noorwegen. Ik kijk uit naar het volgende Pareltje van Stockholm.

Meer recensies van Marja Legius