Je bent prachtig

Marja Legius 22 april 2024
Het boek gaat over de hechte familie Padavano bestaande uit de vier zussen Julia, Sylvie, Cecilia en Emeline. Nadat Julia trouwt met William die een zwaar verleden met zich meedraagt wordt hij gelijk opgenomen in deze chaotische maar liefdevolle familie. Dan volgen er enkele dramatische gebeurtenissen en komen de demonen uit William zijn verleden naar boven. Deze ontwikkelingen zorgen voor een catastrofale breuk binnen de familie waarbij de zussen elkaar jaren uit het oog verliezen. Een droeve gebeurtenis zorgt er uiteindelijk voor dat de zussen uiteindelijk de weg naar elkaar weer terug hopen te vinden.
De personages uit het verhaal zijn geïnspireerd op de personages uit het boek Little Women van Louisa May Alcott en ook de karakters van de zussen komen overeen met die uit dit boek. Er wordt ook regelmatig aan dit boek gerefereerd.
Het boek is ingedeeld in hoofdstukken waarbij afwisselend vanuit William, Sylvie of Julia verteld wordt in een bepaalde periode en dus vanuit wisselende personages beleefd wordt. Dat geeft een compleet beeld van deze tijd en de gebeurtenissen.
De auteur heeft een mooie, prachtige poëtische schrijfstijl waardoor je het boek langzaam leest om alle mooie zinnen te ontdekken. Wat jammer is dat er door vertaalfouten vooral in het begin van het verhaal soms kromme zinnen zijn ontstaan maar het leesplezier is er niet minder om. Om het karakter van William te versterken is er gebruik gemaakt van veel basketbaltermen om duidelijk te maken dat basketbal Williams leven inhoud en richting geeft.
De personages zijn geloofwaardig en door de manier van schrijven ervaar je hun diepste gevoelens, hun geheimen en hun verlangen. Hun liefde maar ook hun angst en verdriet. Het boek heeft dan ook zeker emoties bij me opgeroepen en omdat ik zelf ook vier zussen heb ging ik ook paralellen zoeken met mijn eigen leven. Dat heeft me prachtige en ook emotionele inzichten gebracht. Zeker ook door de rol van Charlie, de vader van de meiden die verantwoordelijk is voor de zin: Je bent prachtig.

Meer recensies van Marja Legius