Gemoedelijke sfeer

Marjan 11 mei 2021
Met dank aan Selfpub Café boeken auteurs lezers las ik Eerste moord van Kees van der Wal

Eerste moord is het eerste boek van een serie over Speciaal Rechercheur Chau.
Een meisje van 15 versus Midsomer Murders.

De sfeer van het boek is gemoedelijk en past zeker bij het aangename langzame tempo van de
bekende Engelse detective series. Het verhaal gaat over een meisje van 15 die als hobby
rechercheren heeft. Ze is hier heel sterk in en wil niets liever dan de politie ondersteunen. De
hoofdinspecteur van de recherche weet dit en wil haar graag helpen door uitleg te geven over
bepaalde technieken. Dit is het begin van een mooie verstandhouding en band tussen de
hoofdinspecteur en Chau.

Nadat Grace, de eigenaresse van de muziekschool en lerares aldaar, vermoord wordt aangetroffen
op het podium begint de recherche een onderzoek naar de dader. Al snel blijkt dat Chau hier een
waardevolle bijdrage aan kan leveren en wordt ze door de hoofdinspecteur regelmatig betrokken bij
het onderzoek. Na de nodige wendingen in het verhaal, intriges en wie is er nu wel of niet bij de
moord betrokken komt het onderzoek, met behulp van Chau (en een haar hond) tot een mooi eind.

Het plot is leuk en vermakelijk. Lichte spanning en een verhalende schrijfstijl. Het is een origineel
verhaal waarbij ik inderdaad overeenkomsten vond met Engelse detectives. Mijn leesplezier werd
wat beperkt door het, voor mij, vreemde gebruik van hoofdletters bij U en Uw. Hierdoor heeft het
me moeite gekost om in het verhaal te komen. Dit was jammer, want het verhaal was zeker plezierig
genoeg om te lezen!

Overigens zou ik dit boek ook zeker aanraden voor jeugdigen die van spannende boeken houden.
De schrijfstijl is voor hen ook zeer goed leesbaar en een aanrader.

Mijn eindoordeel over dit boek is ⭐⭐⭐ sterren

Meer recensies van Marjan