Hoe verwacht een onverwachte wending nam

Marjan 18 februari 2020
Onverwacht – Jenni Hendriks en Ted Caplan

De schrijvers, Jenni Hendriks en Ted Caplan, schrijven al bijna twaalf jaar samen. Ze zaten beiden op dezelfde opleiding (film) en hebben elkaar daar ontmoet. Jenni schreef mee aan de serie How I met your mother en Ted werkte als muziekeditor / supervisor aan films zoals Deadpool 1 en 2 en Logan en als scenarioschrijver aan een nieuwe film ‘Love, Sonia’. Omdat het gemakkelijker is om tegen iemand te kunnen schreeuwen uit frustratie of om het werk voor je te doen zijn ze samen gaan schrijven.

Zij omschrijven het boek Onverwacht zelf als ‘Thelma and Louise with abortion’ .

De omslag van het boek geeft meteen een duidelijk beeld van het onderwerp. Het is speels met een goede link naar het thema. De tekst “De keuze was nog maar het begin…” is veelzeggend voor de inhoud van het boek. De achterkant geeft een korte omschrijving van het verhaal waardoor een beeld wordt gevormd van het verhaal. Tegenstrijdig is wel dat de flaptekst suggereert dat de lezer meegenomen wordt in een lang beslissings- en denkproces van Veronica in haar keuze voor een abortus, terwijl dit in werkelijkheid als snel besloten is.

Onverwacht gaat over Veronica. Veronica raakt onverwacht en ondanks genomen maatregelen zwanger. Voor haar is er geen twijfel mogelijk, ze wil een abortus. Alleen, hoe gaat ze dat regelen zonder dat haar ouders hier van op de hoogte zijn.

Het begin van het boek laat de schrik, twijfel, machteloosheid en radeloosheid goed voelen.
Hoe heeft het kunnen gebeuren, wat gaan anderen van mij denken, zijn gedachten die voorbij komen. En alsof het allemaal nog niet genoeg is, is de enige getuige van Veronica’s meltdown Bailey. Bailey was tot haar twaalfde een vriendin van Veronica en al in het eerste hoofdstuk laat ze, ondanks de negatieve verwachtingen die Veronica van haar heeft, loyaliteit zien wat een statement maakt over het werkelijke karakter van Bailey.

Omdat Veronica geen toestemming wil vragen aan haar ouders voor een abortus moet ze bijna 1600 kilometer reizen naar een andere staat. Ze hoopt dat haar vriend Kevin de reis samen met haar wil ondernemen. Kevin heeft echter een heel andere verrassing voor Veronica in petto en geeft toe dat hij het condoom gesaboteerd heeft en met haar wil trouwen. Haar vriendinnen kan ze echt niet vertellen dat Kevin niet zo perfect is als zij denken en al helemaal niet dat ze zwanger is. Ten einde raad vraagt Veronica Bailey om hulp.

Dit is het begin van een interessante, spannende, onverwachte reis waarin ze van de ene situatie in de andere rollen en de vriendschap weer tot bloei komt. De ene situatie vraagt om lef, de andere is spannend en in het hele verhaal zit vooral ook veel humor. De situaties zijn vaak zo extreem dat het regelmatig voor een glimlach zorgt.

Veronica en Bailey begonnen aan de reis als onvolwassen pubers op weg naar een nieuwe fase in hun leven. Gedurende de reis ontwikkelen beide dames zich in volwassenen met een eigen mening en een veel minder gevoel van afhankelijkheid van de buitenwereld. Ze mogen er zijn en ze mogen zich laten zien.

“Nog altijd onderweg. Nog even vrij.
Mijn vriendin.
Ik zou er zijn als ze wakker werd. Ze zou een sarcastische opmerking maken. Ze zou met haar ogen rollen. Maar ze zou de grijns niet van haar gezicht krijgen. En ik ook niet.”

Het onderwerp abortus wordt vrij weinig belicht in het verhaal. Het is wel het doel van de reis, echter is het niet raadgevend voor tieners die zelf in een situatie belanden waarbij een abortus aan de orde zou kunnen zijn.

Het verhaal leest vlot, de situaties volgen elkaar snel op en de reis neemt de ene onverwachte wending na de andere. De hoofdstuknummering is origineel door het gebruik van kilometers. Dit past uitstekend bij het verhaal.

Meer recensies van Marjan