Vermakelijke roman met spannende elementen

Marjan 30 december 2019
Tess Gerritsen is na de geboorte van haar eerste kind gestopt met haar werk als internist en begonnen met het schrijven van romantische thrillers. Ze is bij veel mensen bekend van de serie boeken over Jane Rizzoli en Maura Isles, een agente en patholoog anatoom waar ook de televisieserie Rizzoli & Isles op is gebaseerd.

Schaduw van de nacht is een boek op zichzelf en geen onderdeel van een serie.
Het boek is ook niet te vergelijken met eerdere series. Hiermee is de schrijfster een andere weg in geslagen die niet door iedereen even gewenst is.

Het verhaal begint met Ava, een jonge vrouw, die door een misstap op de vlucht is voor haar eigen leven. Om afstand te nemen van haar familie en vrienden is zij naar Tucker Cove vertrokken, waar ze het landhuis Brodie’s Watch huurt.
In dit huis probeert ze haar volgende kookboek te schrijven en gerechten te testen en haar zorgen te verdrinken. Tijdens haar verblijf wordt ze hartelijk ontvangen in het dorp. Twee dorpsbewoners zijn bezig met het verbouwen van een deel van het huis. Een jonge man en een oudere man, Ned. Ned heeft al een geschiedenis in het dorp die niet heel positief is, toch komt bij over als bekwaam in zijn werk en kalm en beheerst.
Terwijl de verbouwing doorgaat duikt Ava in de geschiedenis van het huis en de eerste eigenaar, Kapitein Brody. Tijdens haar zoektocht in het dorp maakt ze onder andere kennis met de dorpsdokter en de bewaarster van het Brody Museum.
Ava maakt dingen in het huis mee die zij als bovennatuurlijk beschouwd, maar waar zij steeds meer naar verlangd. Zij schakelt hulp in om onderzoek te doen naar het bovennatuurlijke en ontdekt nog veel meer over Kapitein Brody. Ook is een stuk persoonlijke groei bij Ava merkbaar. Zij reflecteert op de misstap van haar leven en laat steeds meer kracht in haar keuzes zien.
In de tussentijd doet Ava een vreemde ontdekking over de vorige huurster. Wat heeft zij meegemaakt in dit huis? Speelt Kapitein Brody hier een rol in of is er toch iets anders aan de hand. Loopt Ava gevaar?
Het verhaal is vermakelijk en goed geschreven. Het plot is boeiend, alleen is het niet een boek wat echt niet weggelegd kan worden. Het mist de spanning die verwacht mag worden bij een thriller. Voor mij is dit boek meer een roman met een aspect van een thriller dan echt een thriller. Dit in combinatie met de, soms ongeloofwaardige bovennatuurlijke verschijnselen, maken dat het boek voor mij 3 sterren krijgt.

Meer recensies van Marjan