Een pakkend boek met verrassende wendingen

Marjan 04 juni 2024
Namens Harper Collins mocht ik het boek Uitbarsting lezen.
Uitbarsting is een pakkend boek met enkele verrassende wendingen.

Voor zijn dood heeft Michael Crichton een manuscript geschreven over de vulkaanuitbarsting. Zijn weduwe heeft in James Patterson de persoon gevonden om het verhaal af te maken.
Voor dit boek is gedegen onderzoek gedaan. Dit is terug te zien in het verhaal. Het begint met een enigszins technische uitleg over vulkanen en metingen. Dit stuk is erg informatief, maar heeft niet echt het tempo van de rest van het boek.

De dreiging op Hawaï is groot. Een lang slapende vulkaan, Mauna Loa, geeft signalen dat een uitbarsting aanstaande is. Maar dat blijkt niet het grootste probleem te zijn. Het leger blijkt een geheim te hebben wat al jaren lang bewaard is gebleven en nu een dreiging oplevert voor de complete mensheid.

John (Mac) is wetenschappelijk directeur bij het Hawaiian Volcano Observatory. Hij werkt samen met zijn team om te voorspellen wanneer de vulkaan uit gaat barsten, waar de lava gaat stromen en hoe dit dusdanig beïnvloed kan worden zodat het eiland de minste schade aanricht. Net als gedacht wordt dat de situatie onder controle is, voor zover dat kan, blijkt het leger een geheim te hebben wat alles verandert.

De schrijfstijl is dusdanig dat je het gevoel hebt er bij te zijn. De plotwendingen volgen elkaar in hoog tempo op en waar je soms denkt het verhaal zelf in te kunnen vullen wordt je toch verrast.

Het boek is erg realistisch geschreven en is ook uitermate geschikt om verfilmd te worden.
Zeker voor liefhebbers van rampenfilms en boeken is dit een aanrader.

Meer recensies van Marjan