Even laten lopen

Marjan van Druenen 02 december 2019

Wie herkent het niet: we leven veel in ons hoofd, hebben geregeld spanningen in ons dagelijks leven, piekeren te veel en zorgen niet goed genoeg voor ons lichaam. Clare Gogerty scheef eerder boeken over de Engelse natuur en kunstboeken voor kinderen. In haar Mindful wandelen, met als ondertitel Bestemmingen voor moderne pelgrims, probeert ze lezers te inspireren om innerlijke rust te vinden tijdens het wandelen in de natuur en bezoeken van plaatsen.

Ze presenteert haar boek als een soort gebruiksaanwijzing, zodat we alle vijf de zintuigen gebruiken, onze telefoon uitzetten, mensen én dingen begroeten en vooral kijken en beleven. Opgaan in de omgeving en rust ervaren is goed voor lichaam en geest. Aan de hand van 11 thema’s en een praktisch overzichtje van wat mee te nemen op een wandeltocht, krijgen we informatie en adviezen mee. De onderwerpen variëren van wandelen in de bergen, tussen de bomen, in tuinen en tempels tot aan lopen door stedelijk gebied. Een prettige bijkomstigheid is dat het ingetogen geschreven is. Je zou het mindful kunnen noemen.

Dat een reis net zo belangrijk is als de bestemming is hier evident. Een nadeel is dat het erg op de Britse markt gericht is, waardoor er relatief weinig variatie bij de voorbeelden te vinden is. Daarnaast zijn de teksten over wandelsuggesties soms zo kort dat de informatie ontoereikend blijkt. Uiteraard staat het eenieder vrij zelf meer gegevens op te zoeken; het was echter fijn geweest als dit inclusief was.

Ondanks de hierboven genoemde bezwaren is het een prettig leesbaar geheel geworden waar je vooral inspiratie mee op kunt doen. Hier en daar krijgen we originele ideeën aangereikt: wandel eens naar een plaats uit een songtekst, hoe bezoek je tempels, loop eens een minipelgrimstocht in bijvoorbeeld de kathedraal van Chartres (Frankrijk). Dit in tegenstelling tot adviezen zoals: ‘ga er rustig op af’ (bij tempels waar het wemelt van de toeristen) en ‘houdt rekening met andere mensen’. Het is een mooi streven, maar overbodig dit te vermelden. Wie niet gewend is rekening te houden met anderen zal dit ook na het lezen van deze tip niet doen.

Mindful wandelen raakt wat aan, niet meer dan dat. We moeten onszelf aansporen meer uit te gaan zoeken alvorens op pad te gaan. Ter oriëntatie en inspiratie is het zeer geschikt. Spijtig is dat er geen afbeeldingen in staan, behalve enkelen over diverse labyrintvormen. Achterin vinden we een register, filmtips, aanbevolen (Britse) websites en een bibliografie.

Meer recensies van Marjan van Druenen