Een waarachtig gesprek

Niet iedereen was gecharmeerd van de doortastende manier van vragenstellen van de Griekse filosoof Socrates (469-399 voor Chr.) Door zijn onophoudelijk gevraag en kritische gesprekken stond hij model voor de filosofische gids voor het stellen van goede vragen: Socrates op sneakers. Een boek voor mensen die durven te twijfelen, willen onderzoeken en een nieuwsgierige houding hebben. Ja, daar heb je een boek voor nodig, dít boek!

De veelzijdige Elke Wiss is filosoof en theatermaker en begint met het vraagstuk: wat is eigenlijk een vraag en wat is het niet? En hoe komt het dat we slecht zijn in het stellen van goede vragen? De vaardigheid van het vragen stellen blijkt een hele kunst. Er is een flinke dosis aandacht, oprechtheid en begrip voor nodig. Verder is het meegenomen je ego opzij te kunnen zetten en onze opvattingen en overtuigingen te parkeren.

Wiss laat ons kennismaken met het Socratische gesprek en laat daarbij zien dat gesprekken leuker worden en meer diepgang krijgen. Een ander groot voordeel is dat het ons veel zelfkennis oplevert, omdat we onze gedachten over allerhande opvattingen leren te onderzoeken. Twijfel wordt inzicht, luisteren een vanzelfsprekendheid.

Door de praktische oefeningen te doen leer je hoe je iemand respectvol kunt bevragen en verborgen argumenten achter een oordeel bloot te leggen. Je moet daar echter de tijd voor nemen en de vaardigheden in het echte leven durven gebruiken, een oprecht nieuwsgierige houding tonen en dicht bij het verhaal van de ander blijven. Juist door niet empathisch te reageren komt een gesprek verder, omdat het meevoelen met de ander ten koste gaat van goede vragen. Wat een eyeopener!

Laat het filosofische aspect je niet afschrikken. Er zijn genoeg filosofische boeken waar we ons tijdens het lezen al niet veel meer van herinneren. Socrates op sneakers is een gesprek dat blijft hangen, omdat het zo helder en fijn gedoseerd geschreven is. Zo kun je aan het eind zeggen: we hadden een waarachtig gesprek, een actieve zoektocht naar gezamenlijke wijsheid.

Meer recensies van Marjan van Druenen