Leerzaam, waardevol en leest fijn weg

Marjolein 08 september 2024
3,5-4⭐️

Wanneer je aan dit boek begint, lees je gelijk dat het gebaseerd is op de levens van mensen die echt bestaan hebben. Hun maatschappij is de achtergrond voor dit fictieve verhaal. Ergens bizar om voor te stellen, maar tegelijkertijd geeft het wel echt een extra lading aan het verhaal.

Deze mensen zijn namelijk blauw. Hun huid wisselt afhankelijk van hoe ze zich voelen van een beetje grijs-blauw naar paars-blauw. Cussy Mary is in het boek de laatste van dit geslacht. In 1936 in Kentucky betekent dat dat je ergens in de uithoek van de bergen mag wonen en je verder aan alle regels voor "kleurlingen" moet houden.

Cussy Mary en haar vader leiden een teruggetrokken bestaan. Hij is ook blauw en heeft veel verdriet dat zijn dochter het ook geërfd heeft. Daarom is hij hard op zoek naar een echtgenoot voor haar. Hij werkt in de mijn en heeft daar een longziekte ontwikkeld en moet en zal zorgen dat zijn dochter veilig is voor hij sterft.

Maar Cussy wil niet! Via de Packhorse librarians (een organisatie die ik al kende uit het boek De sterrengever van Jojo Moyes) heeft ze een baan als boekbezorgster in de moeilijk toegankelijke berggebieden en als ze zou trouwen, moet ze dat opgeven. Het kleine beetje vrijheid dat ze heeft en een plek waar mensen blij met haar zijn en haar niet negeren of uitfoeteren.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Cussy en je leert haar al gauw kennen. Het verhaal is romantechnisch gezien niet heel verrassend of origineel, maar als leerschool over een andere tijd en cultuur des te waardevoller. Met die bril op heb ik er echt enorm veel van geleerd en ontdekt over de tijd waarin Cussy Mary leefde.

Bovendien heb ik de mensen tijdens het lezen echt in mijn hart gesloten. Zowel Cussy Mary als haar klanten zijn stuk voor stuk bewonderenswaardige mensen en de banden die tussen hen ontstaan hebben me zeker geraakt.

Een aanrader voor liefhebbers van historische romans gebaseerd op waargebeurde situaties!

Meer recensies van Marjolein