Uitstekend!

Marjolein 08 oktober 2024
Wát een goed boek!

Dit is het eerste werk dat ik lees van Annette van Luyk, dus ik ging er lekker open in. De flaptekst had ik wel gelezen toen ze me vroeg om dit boek te recenseren, maar ook die was alweer wat weggezakt.

Geen enkel probleem, want dit boek pakt je meteen! Annette schrijft met veel vaart en door de afwisseling van hoofdstukken die zich in Nederland afspelen en in Japan werd mijn nieuwsgierigheid continu geprikkeld. Bij de eerste perspectiefwisseling was het even schakelen dat je voor de hoofdstukken in Japan ook een stuk teruggaat in de tijd (er staan geen jaartallen bij de hoofdstuktitels), maar ook dat heb je eigenlijk zo in de gaten.

Wat volgt is een geraffineerd plot dat met kennis van zowel Amsterdam als Japan en beide achterliggende culturen in elkaar is gezet. Ik ben totaal niet bekend met de Japanse cultuur, dus terwijl ik op het puntje van mijn stoel zat van de spanning leerde ik ook nog het nodige bij. Erg leuk!

Ook de personages zijn goed uitgewerkt, met de nodige diepgang en realistische emoties. Annette van Luyk weet vrijwel alle personages invoelbaar te maken, waardoor je net als Femke, Koen en Bart continu heen en weer wordt geslingerd in wie je moet geloven en met wie je wel of geen medelijden mort hebben.

Heerlijk! Die onvoorspelbaarheid en slingeringen zijn juist wat ik heel leuk vind aan een thriller! Soms komt iets even net te toevallig bij elkaar en het einde had van mij iets minder abrupt gemogen, maar al met al vooral erg genoten van dit boek! Ik ga de andere werken van Annette zeker ook opzoeken!

4,5⭐️

Meer recensies van Marjolein