Een makkelijk leesbaar boek waar je toch ook nog veel over na kan denken en praten

Marjolein 03 november 2021
Halverwege morgen is mijn eerste kennismaking met deze schrijver. En of het naar meer smaakt, ik ben er dubbel over.

Het plot van het boek oogt heel origineel. Verteld vanuit het perspectief van een oudere dame. Met zo haar eigen verdriet en bezigheden waar met de ontdekking van het radiokanaal een nieuwe impuls aan wordt gegeven. De leeftijd wordt helaas wel heel erg benadrukt. Dit leidt gelukkig ook tot de leuke uitspraak
‘Iedereen leek tegenwoordig steeds jonger te zijn en steeds hogere posities te hebben. Als dat in dit tempo doorging, werd het land over enkele tientallen jaren bestuurd door kleuters.’ Maar dit is voor mij tegelijk ook wel een van de weinige zinnen die zijn blijven hangen.

De ontwikkelingen vanaf de ontdekking van het radiostation zijn helaas niet allemaal even geloofwaardig. Sommige zaken had de schrijver meer uit kunnen werken waardoor het logischer ‘passender’ zou voelen. Of misschien had hij wel een andere wending gekozen als hij er nog eens over had nagedacht. Daarnaast zit er veel herhaling in het verhaal en roept de beschrijving van alle kwaaltjes van de 70 jarige Shirley soms wat irritatie op.

Voor een echte thriller is het verhaal niet spannend genoeg maar het is ook geen verspilling van je tijd. Er worden verschillende personages geïntroduceerd. Met elkaar vormen zij een bont gezelschap en los van de slachtoffers zouden zij het ook allemaal gedaan kunnen hebben.

Het eind vond ik onverwacht en zat naar mijn mening redelijk goed in elkaar. Maar was tegelijk ook wat vergezocht. Kortom: een boek dat makkelijk leest. Maar waar je als je dat wilt ook nog lang over na kan denken.

Meer recensies van Marjolein