Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Verloren geschiedenis in Niemandsland

Marjolein 26 juli 2019

Heimweeland vertelt twee verhalen. Ten eerste het verhaal van de jonge vrouw Milla. Ze heeft geen contact meer met haar familie en haar man is bij haar weggegaan. Ze heeft alleen haar zoon van veertien. Toen de Berlijnse Muur viel hebben haar ouders haar als tweejarig meisje naar opa en oma gebracht om zelf op wereldreis te gaan en sindsdien voelt ze zich door alles en iedereen verlaten. Om zich minder eenzaam te voelen is ze altijd op zoek naar plekken waarvoor hetzelfde geldt. Dan stuit ze per toeval op een kelder dat van Hotel Waldeshöh blijkt te zijn geweest.    

‘Milla had het gevoel dat als ze de trap weer op liep, ze in een gezellige keuken kwam, waar een pan soep op het vuur stond. Hoewel het huis boven de grond geamputeerd was, leefde de kelder nog.’    

De tweede verhaallijn in Heimweeland is de geschiedenis van Hotel Waldeshöh en haar bewoners, de familie Dressel. Hotel Waldeshöh was tussen 1905 en de Tweede Wereldoorlog een populair hotel. Het staat sinds het ontstaan van de DDR in Niemandsland, precies op de grens tussen de DDR en West-Duitsland.    

Milla vindt in de kelder het schoolschriftje van de jonge Christine Dressel en gaat naar haar op zoek. Ze vindt de familie, waar ze altijd van had gedroomd en de familie Dressel, en Christine in het bijzonder, vindt in Milla iemand die hen kan helpen uit te zoeken wat er met het hotel is gebeurd.    

Voor auteur Kati Naumann is het ook een persoonlijk verhaal. Ze verbleef als kind elke zomer in het Thüringer Woud (waar Heimweeland zich ook afspeelt), in Niemandsland, bij haar opa en oma. Ze vertelt in een interview dat ze het vroeger volkomen normaal vond dat ze vanuit het woud naar het Westen konden kijken maar daar niet naartoe konden, dat vele wegen verboden waren, dat ze zich eerst bij de politie moesten melden als ze bij opa en oma op bezoek wilden en dat ze regelmatig hun papieren moesten laten zien als ze door het imposante woud liepen.    

Het is een recept voor een prachtig boek. Het begin is ook erg mooi uitgewerkt. De kelder wekt de nieuwsgierigheid op, je voelt het enthousiasme van Milla. De schrijfster geeft mondjesmaat nieuwe informatie wat maakt dat je graag doorleest. In het verhaal van de familie Dressel gebeurt hetzelfde. Als lezer weet je niet meer dan de familie, je krijgt weinig inzicht in de politiek achter de beslissingen die hun leven beïnvloeden, wat het verhaal zo menselijk en persoonlijk maakt. Je leeft mee met de dagelijkse beslommeringen die groot en klein kunnen zijn. Naast de mensen beschrijft Naumann ook het bos zo dat je er als lezer een beetje van gaat houden. Het is goed te merken dat ze er zelf ook vaak is geweest. Het boek is vooral romantisch, vol met problemen, dat wel, maar je weet zeker dat het goed afloopt, dus je maakt je als lezer nooit echt zorgen.    

Maar naarmate het verhaal vordert, wordt het vermoeiend om steeds dezelfde gevoelens, dezelfde gesprekken en dezelfde soort gebeurtenissen te lezen. Want hoewel bovengenoemde allemaal erg interessant is, snap je als lezer al snel dat de grensovergang problemen gaf. En je hoeft er als lezer geen drie keer op te worden gewezen dat Milla zich alleen op de wereld voelt, terwijl de familie Dressel een hechte familie is. Ook het verschil tussen Milla (die niets wil herinneren en alles van vroeger weggooit) en Christine (die een hele kamer vol met spullen uit en over Hotel Waldeshöh heeft en met weemoed terugkijkt op haar jeugd) is mooi en opvallend, maar wordt te vaak genoemd.    

Desalniettemin is het boek mooi geschreven, is het familieverhaal door de jaren heen erg interessant om te lezen en leef je mee met Milla. Het mag alleen wel wat bondiger.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marjolein

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur