Boeiend, niet heel spannend

Marjolein 11 september 2024
3,5-4 ⭐️

Dit boek begint met een vrij uitgebreide personagespagina. In een papieren boek vind ik dat vaak prettig en handig om tussentijds naar terug te bladeren. Op mijn ereader gaat dit helaas heel onhandig, waardoor het nu vooral een lijst met veel personages was om door te werken voor het echte boek begon.

Maar eenmaal in het verhaal, had het boek me direct te pakken. Het is voor mij de derde thriller die ik lees van Niewierra. Eerder las ik al De camino en De nomade. Toen ik aan dit boek begon, voelde ik al gauw de bekende sfeer die Niewierra aan haar boeken meegeeft. Zeker met De camino zag ik de nodige overeenkomsten, zowel in setting als achtergrondinformatie over de personages.

Ik vond dit nu niet vervelend tijdens het lezen, maar ervoer wel af en toe het gevoel bekende scènes te lezen. De schrijfstijl en gekozen beelden zijn soms wel heel vergelijkbaar. Ik ben blij dat ik dit in haar nieuwste thriller, De nomade, minder ben tegengekomen, want anders zou het wel een beetje als een terugkerend trucje gaan voelen.

Dat daargelaten is het wel wederom een intrigerend plot dat me absoluut geboeid hield. Net als bij De camino vond ik het boek nergens echt thrillerspannend worden, maar de personages zijn realistisch, er zitten de nodige onverwachte ontwikkelingen in en de beeldende en vlotte schrijfstijl sleepte me echt mee het verhaal in.

Binnen twee dagen had ik het boek uit en ook tijdens een tweeënhalf uur durende vliegreis las ik moeiteloos zonder pauze door. Een boek dat je aandacht vasthoudt, lekker doorleest en je gebonden houdt aan de vraag wat er is gebeurd en wat er nog zal komen?

De uiteindelijke ontwikkelingen naar het slot gingen me wat te snel en hadden van mij net iets meer ruimte voor tekst en uitleg mogen krijgen, terwijl ik het allerlaatste hoofdstuk dan weer heel sterk vond!

Meer recensies van Marjolein