Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

De pen is machtiger dan het geweer

Marjolein 30 augustus 2019

Het boek van de vergeten artiesten is geschreven door de Duitse Vera Buck en vertaald door Sylvia Wevers. Vera Buck (1986) schreef eerder de thriller Runa, over een psychiatrische instelling eind negentiende eeuw. Ze deed voor dit boek veel research en het verhaal is dan ook grotendeels op feiten gebaseerd. Wel heeft ze de feiten aan elkaar geschreven met haar eigen fantasie. Voor Het boek van de vergeten artiesten is Vera Buck op dezelfde wijze te werk gegaan.    

Hoofdrolspeler Mathis Bohnsack probeert een boek te schrijven over artiesten die onder het nazi-regime verdwijnen of worden vermoord. In een interview voor haar uitgeverij over Runa zegt Vera Buck dat de hoofdrolspeelster Runa een stift gebruikt om haar ervaringen op te schrijven. En dit maakt volgens haar de stift machtiger dan de scalpel. Of in Mathis zijn geval, de pen en de typemachine machtiger dan het geweer van de Gestapo.    

Het verhaal begint in 1902. Mathis woont als jonge jongen in een slaperig Duits dorpje. Wanneer de jaarmarkt het dorpje aandoet, wordt Mathis verliefd. Op het röntgenapparaat. Hij besluit met de eigenaar van het apparaat mee te gaan en alles achter te laten. Het leven van Mathis wordt niet chronologische verteld, het springt meteen naar 1935 waar Mathis als artiest bang is om te worden opgepakt door de Gestapo en ondertussen aan zijn boek werkt.    

In het begin hebben de twee verhaallijnen nog niet zoveel met elkaar te maken. In 1935 vinden de spannende gebeurtenissen plaats en het is soms jammer als het boek weer naar 1902 gaat. De jonge Mathis is een naïeve, beetje sneue jongen en de Mathis van 1935 is een interessante en (soms) stoere man. Gelukkig komen de verhaallijnen halverwege het boek steeds dichter bij elkaar. Vooral vanaf het moment dat hij een nieuwe liefde ontmoet: Meta de sterke vrouw. Zij belichaamt het feminisme en de moed om anders te zijn dan de samenleving verwacht. Want Meta is geen zwakke, vrouwelijke vrouw, zoals men dat graag zag. Terwijl Mathis klein en kreupel is en zijn handen amper nog kan gebruiken, kan Meta met gemak een man van 95 kilo optillen.    

De twee verhaallijnen komen vanaf de ontmoeting met Meta ook thematisch meer bij elkaar. Wanneer Meta in de ene tijd in een film zit, heeft ze in de andere tijd een fotoshoot. Het is ook bijna voelbaar dat wanneer er in 1902 iemand sterft, er ook in 1935 iets morbide te gebeuren staat.    

Het boek zit vol met humor terwijl dood en geweld ook altijd aanwezig zijn. De balans is erg goed. Het is nooit te grappig of flauw en het is ook nooit te spannend of serieus. Het ene moment lees je over een marteling en het volgende moment maken Mathis en Meta kennis met een over het paard getilde student die is afgewezen voor de kunstacademie. Wat uiteraard aan de domme leraren ligt en niet aan hem. Deze student blijkt Adolf Hitler te heten. 

Aan levensverhalen geen gebrek, waarvan de meeste waargebeurd zijn. Zoals het verhaal van het lilliputter-echtpaar dat de wereld over reist met hun (stiekem helemaal niet zo gevaarlijke) krokodil, bij wie de mannelijke lilliputter zijn hoofd in de bek steekt tijdens de voorstelling. Sommige verhalen zijn zijdelings verwant aan de werkelijkheid, zoals het verhaal over Agatha Christie die theatervoorstellingen schrijft die Mathis en Meta uitvoeren. Het is erg verleidelijk om hier alle verrassende verhalen van overbekende mensen op te schrijven, zo leuk is het om te lezen.    

De jeugd van Mathis is te uitgebreid opgeschreven en haalt de zin om door te lezen af en toe weg. Maar vanaf het moment dat hij Meta ontmoet is het boek een aaneenschakeling van grappige, bizarre, spannende, schokkende en leuke momenten. Met een zeer bijpassend einde.  

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marjolein

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur