Een boeiende, leerzame roman in fijne schrijfstijl

Marjolein 05 oktober 2024
3,5⭐️

Wat een boeiende roman over het koloniale verleden van Congo!

Toen de auteur me vroeg of ik deel wilde nemen aan de blogtour van zijn boek, was ik direct geïntrigeerd. Ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik vrijwel niets weet van de Europese overheersing door kolonialisme in Afrika.

Na dit boek kan ik zeker zeggen dat dat veranderd is! Christian Meadow schrijft op boeiende wijze en met vlotte pen over het leven in gekoloniseerd Congo. De auteur neemt de tijd om de personages en setting goed te introduceren. In het eerste deel van het boek, tot ongeveer eenderde, had ik daardoor wat moeite om goed in het verhaal te komen. Maar eenmaal op stoom, wordt het verhaal met vaart verteld.

De informatiedichtheid in het boek is hoog. Toch wordt het nergens een droog non-fictiewerk. Het blijft echt een roman, waarbij het verhaal steeds meeslepender wordt. Zeker de tweede helft heb ik echt veel onbewaakte momenten gebruikt om toch steeds een stukje verder te lezen.

Waarom dan toch 3,5 ⭐️ en geen 5? Dat zit hem voor mij vooral op de manier waarop de auteur de verbinding tussen personages vorm geeft. Hier is naar mijn smaak een te grote rol voor seks weggelegd, waarbij contact op andere vlakken te vaak het ondergeschoven kindje wordt. Spice kan echt iets doen voor een boek, maar hier was het voor mij een beperking eerder dan een toevoeging. Het sloeg plat waar diepgang had kunnen ontstaan.

Tegenovergesteld hieraan ontstond in de gebeurtenissen, gevoelens en ervaringen rondom koloniaal geschiedkundige feiten wel veel diepgang met ook regelmatig een oordeel van de auteur dat directer of meer tussen de regels door terug te lezen was. Hiermee maakt hij het, terecht, een pleidooi om te erkennen wat België de Congolezen heeft aangedaan en om hun verhaal te vertellen. Een verhaal dat ook het verhaal is van vele anderen onderdrukte volken. Dat heeft Meadow heel sterk gedaan!

Meer recensies van Marjolein