Indrukwekkend, leerzaam en meeslepend

Marjolein 19 september 2024
4-4,5⭐️

Dit boek beslaat, met uitzondering van de epiloog, een periode van nog geen twee weken. Toch vult Brenda Meuleman zonder problemen een hele roman met gebeurtenissen, gedachten en emoties. Het verhaal speelt in de zeer roerige tijd voorafgaand en in de strijd van Operatie Market Garden in Nijmegen. Voor mij extra bijzonder om te lezen, omdat ik Nijmegen goed ken.

Je leest het verhaal van Claar, Hanna en Antonia Pieters. Moeder Antonia is vroedvrouw, Hanna is verpleegkundige in het Canissiusziekenhuis en Claar zit bij het verzet. Ieder op haar eigen manier proberen ze staande te blijven in de grimmige wereld van wat achteraf het laatste oorlogsjaar bleek. De Duitsers voelen de hete adem van de geallieerden in hun nek; wat hen nog harder maakt in hun aanpak van iedereen die nog maar in de verkeerde richting kijkt.

De angst en trauma's van op dat moment al vier jaar oorlog zijn door het hele boek goed te voelen. Het was beklemmend en indrukwekkend om dit boek te lezen in de week waarin dit boek zich 80 jaar geleden afspeelt. Terwijl ik vandaag over de Grote Markt van Nijmegen liep met een taartje en een drankje, verstopt Claar zich dieper in haar jas om niet gezien te worden met illegale papieren en om de nare herinneringen te verdringen aan het bombardement van februari 1944.

Het is een ontzagwekkend en nederig makend contrast. Meuleman brengt met haar boek het leed van de stad dichtbij en bijna tastbaar. Tachtig jaar geleden voelde ineens veel minder ver en met een groot gevoel van dankbaarheid liep ik verder. De schrijfstijl van Meuleman is vlot, recht voor zijn raap en beeldend. Dat zoog me direct in het verhaal.

De enige reden dat het voor mij uiteindelijk geen 5⭐️-boek is geworden, is dat de korte periode die het boek beslaat in combinatie met de kennis van nu wat er in de beschreven periode in Nijmegen gebeurde ervoor zorgde dat ik er niet volledig in slaagde een band op te bouwen met de drie vrouwen. Hun verhaal bleef, hoe indrukwekkend en krachtig ook, toch een beetje op afstand. Maar dat het een boek is waar ik nog vaak aan terug zal denken, dat weet ik heel zeker!

Meer recensies van Marjolein