Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Slim rampenboek zonder echte rampen

Marjolein 05 juli 2021

Laat de wereld achter is de derde roman van Rumaan Alam. Het is een bijzonder boek, je wordt als lezer het verhaal in geslingerd, zonder inleiding. De hoofdpersonages worden in het begin beschreven aan de hand van materiële zaken. Volgens Alam is dat namelijk hoe we in onze cultuur denken te weten met wat voor soort mensen te maken hebben. Dus vertelt hij ontzettend gedetailleerd hoe hun auto eruit ziet, welk duur eten de moeder van de familie, Amanda, op vakantie in de supermarkt koopt en welke merken ze laat liggen omdat ze begaan is met de wereld. Geef jezelf de tijd om te wennen aan de schrijfstijl. Zoek een rustig plekje op, maak je hoofd leeg en focus op dit boek. Het is je tijd zeker waard.

Laat de wereld achter gaat over een wit gezin uit New York, Amanda en Clay en hun twee tienerkinderen, dat via Airbnb een huis heeft gehuurd in de middle of nowhere. Ze zijn klaar voor een fijne vakantie in een luxe huis. Totdat plotseling de zwarte eigenaars van het vakantiehuis voor de deur staan, omdat de elektriciteit is uitgevallen in de stad New York. Ze weten niet precies wat er aan de hand is, maar ze voelden zich niet veilig in New York.

Het is een rampenboek, maar absoluut geen traditionele. Het gaat over angst, over het niet weten wat er in de wereld gebeurt, over racisme, over familie, opgesloten zitten in huis en over het omgaan met buitenstaanders en onverwachte gebeurtenissen. De schrijfstijl is ontzettend eerlijk. Alle gedachten en meningen komen ongefilterd tot de lezer. Het is alsof je in je eigen hoofd zit, met alle gedachten die je nooit zou uitspreken. Zoals:

‘Jocelyn, geboren en getogen in South Carolina, was van Koreaanse komaf, en Amanda kon zich maar niet onttrekken aan de indruk dat haar temerige accent misplaatst was. Dit was zo racistisch dat ze het nooit aan iemand zou bekennen.’

Als lezer zit je telkens in het hoofd van een ander personage en krijg je tussendoor informatie van de alwetende verteller. Die weet meer dan hij loslaat waardoor je maar net iets meer weet dan de personages in het boek. In een interview met The Guardian zegt Alam dat de alwetende verteller met opzet niet te veel informatie weggeeft. Het is zijn bedoeling dat je het als lezer niet goed begrijpt, dat het verhaal je frustreert. Want precies dat gevoel maakt het verhaal zo beangstigend.

Want er wordt veel schoongemaakt, er worden koekjes gebakken en beddengoed gewassen. Je kunt je afvragen wat jij in een dergelijk geval zou doen. Je weet dat er iets aan de hand is maar je hebt geen idee wat of hoe erg de situatie is. Amanda, Clay, G. H. en Ruth hebben vele discussies over hun volgende stap, maar in feite doen ze bijna niets.

Alles bij elkaar, de spanning, het niet-weten, de ongefilterde beschrijvingen en gedachten, maken Laat de wereld achter tot een boek van ongekende klasse. Het is een aanklacht op onze wereld waarin witte mensen nog altijd vooroordelen hebben over zwarte mensen (Amanda kan niet geloven dat het huis is gekocht en ingericht door zwarte mensen), waarin mensen veel praten over wat er mis is in de wereld maar tot weinig actie komen en waarin mensen zich voornamelijk bezig houden met de kleine dingen, zoals het huishouden, omdat ze simpelweg niet weten wat er aan de hand is in de wereld. Alam legt deze zaken niet expliciet uit en biedt ook zeker geen moraal. Maar misschien is de moraal wel, zoals Alam het zelf noemt tijdens een boekenclub: ‘All that we know is that we don’t know.’

Het boek is vanuit het Engels vertaald door Jan de Nijs en wordt waarschijnlijk voor Netflix verfilmd met Julia Roberts en Denzel Washington in de hoofdrol.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marjolein

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur