Indrukwekkend en belangrijk verhaal

Marjolein 12 september 2024
Dit boek kreeg ik van een vriendin voor mijn verjaardag. Het stond al lang op mijn wensenlijstje en ik keek er erg naar uit om het te gaan lezen. Tegelijkertijd was ik wat huiverig. Ik verwachtte namelijk een vrij taai boek (meer geschiedschrijving dan roman).

Boy, was I wrong!

Via de pen van Tjantjing leer je Isah/Piranti kennen. Een jong meisje uit de kraton dat niet uitgehuwelijkt wil worden en vlucht in de armen van een Hollandse legerofficier. Op zoek naar vrijheid eindigt ze als njai, bijvrouw, van waaruit haar leven zich helaas niet ontwikkeld zoals zij zo graag zou willen.

Als lezer volg je dit verhaal in de verleden tijd. Isah heeft haar levensverhaal aan Tjantjing verteld en zij schrijft het op om vele vrouwen zoals Isah een stem te geven. En hoe! Tot het einde van het boek toe heb ik me afgevraagd of het boek geen non-fictie was. Zo gedegen, zo invoelbaar: ik geloofde ieder woord alsof het echt gebeurd was.

In het begin had ik even wat moeite om in het verhaal te komen. Er worden namelijk veel Javaanse woorden gebruikt en hoewel er een woordenlijst achterin het boek staat, moest ik daar in de eerste hoofdstukken iets vaker naartoe bladeren dan wat fijn leest. Bovendien staan niet alle Javaanse/schuingedrukte woorden in deze lijst opgenomen. Dat vond ik wel wat storend.

Toch deed het uiteindelijk niets aan de snelheid waarmee dit boek me in het verhaal zoog. Binnen 2 dagen had ik het uit, veel sneller dan vooraf verwacht.

Het is een leerzaam, boeiend, meeslepend en belangrijk verhaal over een deel van de geschiedenis dat graag onder het tapijt geveegd wordt. Bedankt voor het schrijven van dit boek, Dido Michielsen!

Meer recensies van Marjolein