Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Superwomen en echte vrouwen

Marjolein 20 februari 2020

Ans Vroom is in Antwerpen vooral bekend als de uitbater van het succesvolle Café Kamiel, waar ze samen met haar broer vijf jaar lang keihard voor heeft gewerkt. Nadat ze het café verkochten, tekende ze als een soort therapie een dagboek op over haar verleden en dat van haar familie. Algauw kwam ze erachter dat er een roman in zat, en dat is haar debuut Moederziel geworden. Ze schreef al eerder voor het toneel en ze verschillende tijdschriften. Ze werkt momenteel aan haar tweede boek.

In het begin van Moederziel krijgt Louisa, moeder van zeven kinderen, te horen dat haar tumor is uitgezaaid en dat ze nog maar een paar maanden te leven heeft. Het feit is vreselijk, maar het taalgebruik van Ans Vroom is prachtig:

‘Ze wandelt de draaideur door en ademt de kille herfstlucht in. Als de dokters gelijk hebben zal ze de bladeren van de bomen die nu voor haar voeten vallen nooit nog in een andere tint dan roestbruin aanschouwen. De dagen die haar nog resten zullen voornamelijk grijsgekleurd zijn, de warmte van de zon op haar blote huid zal ze nooit meer voelen.’

Na de dood van Louisa helpt de zachtaardige grootmoeder Gabriëlle Eduard in het huishouden, waardoor het leven nog altijd heerlijk is. Maar hier komt abrupt verandering in wanneer Eduard een nieuwe vrouw mee naar huis neemt, Carla. Later komt Henriëtte in beeld, waar hij de rest van zijn leven mee samen zal blijven. Beide vrouwen zijn met recht ‘boze stiefmoeders’ te noemen. Ze veranderen van alles aan het huis en doen hun best om duidelijk te maken dat zij vanaf nu de baas zijn. Een groter contrast met hun grootmoeder en moeder bestaat bijna niet.

Haast alle vrouwen in het boek zijn van het type dat zichzelf wegcijfert, voornamelijk voor de mannen in hun leven. Elise, de kleindochter van Louisa en het personage dat op schrijfster Ans Vroom is gebaseerd, probeert als eerste uit dit stramien te komen. Ze leidt voor een groot deel precies het leven dat ze zelf wil leven. Op school, in het theater, met mannen, op haar werk en wanneer ze haar baan bij een tijdschrift vaarwel zegt om een café te openen. Toch is ook zij constant bezig anderen tevreden te houden en krampachtig haar omgeving gelukkig te maken, waarbij ze zichzelf minder belangrijk maakt.

De verschillende perspectieven die Ans Vroom gebruikt, zorgen ervoor dat de personages goed te begrijpen zijn, zoals dat gaat als een gebeurtenis van verschillende kanten uitgelegd wordt. Maar ook juist daardoor is het niet meteen vanaf het begin duidelijk wie het hoofdpersonage is. Het leest als een boek vol korte verhalen over verschillende personages. Uiteindelijk blijft het verhaal bij Elise hangen. Het is mooi beschreven op deze manier, maar het was anders wellicht duidelijker geweest.

Moederziel is een prachtig boek, vol met schurende gebeurtenissen waarbij je je kunt afvragen in hoeverre je los kunt komen van de ideeën van de vorige generaties. En of je je ooit kunt bevrijden van het verleden, zeker als die zo wordt verheerlijkt. Vroom zegt er in een interview over dat ze voor haar dochter niet de superwoman wil zijn die haar moeder in haar ogen was. Want juist zo zadelen we telkens een nieuwe generatie op met een onbereikbaar doel.

Hiermee biedt Vroom wellicht de oplossing van het probleem dat haar boek oproept. De lezer, vooral de vrouwelijke lezer, zal dankzij dit boek zeker over haar rol binnen de familie (en zelfs de samenleving) gaan nadenken. En wat is er waardevoller dan dat?

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marjolein

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur