Het verhaal achter het doek

Het melkmeisje van Vermeer, een wereldberoemd schilderij dat tevens de vraag op kan werpen: “wie wordt er op afgebeeld?” Deze vraag wordt beantwoord tijdens het lezen van deze roman, die gaat over het dagelijks leven van Johannes Vermeer in Delft, maar ook over zijn moeite om na zijn onlangs afgeronde schilderij De koppelaarster een volgend doek te maken. Tegelijkertijd lezen we over de moeizame relatie met zijn schoonmoeder en het gescheiden wonen van zijn vrouw. Naast het ontstaan van het Melkmeisje beschrijft de roman ook wat er schuilgaat achter De koppelaarster. Dit zorgt er tevens voor dat de roman, die wat moeizaam op gang komt en wat brave hoofdpersonen heeft, toch nog een onverwachte wending krijgt. En is die gebaseerd op waarheid of niet, dat blijft de grote vraag!

Voor mij werd het leesavontuur ingeleid door een wandeling met de schrijver door het Delft van Vermeer, waardoor het lezen van de roman een extra dimensie kreeg: je zag de straatscenes voor je.

Meer recensies van Marjolein Schrage