Verdwijnen in een boekwinkel

Marjolein 28 juli 2024
Mijn favoriete boek als tiener was Ergens van Gabrielle Zevin. Toen ik een paar maanden terug dit boek tegenkwam bij de afdeling tweedehands van mijn boekwinkel wist ik direct dat ik het wilde lezen. Een boek van een auteur die ik geweldig vind en het gaat over boeken en een boekwinkel: verkocht!

En het heeft me precies gebracht waar ik zin in had, namelijk een boek vol met meningen van gelijkgestemden. Ik vind het heerlijk om te lezen over boeken, ben altijd benieuwd welke boeken de auteur besluit in dit soort verhalen aan te halen en kan enorm genieten van de sfeer.

Halverwege het boek, schreef ik in mijn aantekeningen: voor het plot hoef je het niet te doen, maar de schrijfstijl en sfeer zijn zó fijn! En hoewel ik nog steeds zou willen zeggen dat het nogal een dun plot is (de gebeurtenissen zijn duidelijk ondergeschikt aan de bibliofilie), wordt het in het tweede deel wel iets diepgaander en vooral worden een aantal elementen minder voorspelbaar. Toch leuk!

En tussendoor weet Zevin een aantal kerngevoelens waar niet gemakkelijk over gepraat wordt uitstekend in woorden te vangen, bijvoorbeeld:

- "'Ik wil niet dood,' zegt A.J. na een tijdje. 'Ik vind het alleen moeilijk om er de hele tijd te zijn'." (P.39)
-"Niemand reist zonder doel. Zij die verdwalen, willen verdwaald zijn." (P.135)

Meer recensies van Marjolein