Meer literair dan thriller dit keer

Marjolein 22 augustus 2024
3,5-4 ⭐️

Wanneer Alec Salter zijn 50e verjaardag viert, komt zijn vrouw Charlotte niet opdagen. Tijdens het feest is vooral haar dochter Etty bezorgd, maar al gauw blijkt dat de moeder van het gezin niet meer thuis komt. Nooit meer.

Wanneer het gezin vlak daarna Kerst gaat vieren bij een bevriend gezin omdat je toch iets moet en de vader van dat gezin buiten dood wordt aangetroffen, is de nachtmerrie compleet. Een nachtmerrie waar ieder op zijn/haar eigen manier mee omgaat en de anderen daarin verliest. Deze "aftermath" is door de auteurs heel treffend gevangen.

En dan, 30 jaar later: vader Alec is dement en moet naar het verpleeghuis. Het gezin komt bij elkaar. De kinderen hebben het ieder zwaar gehad in de opbouw van hun leven. Omdat hun ouders ongelukkig getrouwd waren, heerst ook onder de oppervlakte de verdenking dat hun vader met de verdwijning van hun moeder te maken heeft.

Dan verschijnen ook de broers Ackerley weer op het toneel. Zij willen ontdekken wat er met hun vader is gebeurd en beginnen een podcast. Maar wat gebeurt er als er dingen boven komen die verborgen hadden moeten blijven?

Nicci French hebben wederom een zeer vlotte literaire thriller geschreven. Deze keer geen hele spannende als je het mij vraagt, maar wel met een interessant perspectief vanuit de nabestaanden. Het gaat bij vlagen meer richting een roman, eentje die ik geboeid heb gelezen.

Ook het nieuwe terugkerende personage Maud O'Connor is een verfrissende. Snel, gedreven, intelligent: heel leuk om haar te volgen! Uiteraard maakt ze ook een paar bijzondere keuzes: er moeten immers nog wat boeken gevuld kunnen worden. Ik hoop dat we haar in een volgend boek beter leren kennen, zodat je haar beter kan gaan begrijpen.

De uiteindelijke dader was voor mij een complete verrassing. Nu was ik dit keer niet heel scherp tijdens het lezen en heb ik wat hap-snap gelezen, dus misschien heb ik aanwijzingen gemist, maar ik had het mooi gevonden als er iets meer foreshadowing was geweest. Dat had denk ik iets toegevoegd qua spanningselement.

Al met al: meer literair dan thriller, boeiend, vlot lezend, maar iets minder spannend.

Meer recensies van Marjolein