Hartverwarmend en hartverscheurend: een mustread!

marleest4 25 juni 2024
Is dit boek voor alle negenjarigen weggelegd? Nee, dat denk ik niet. Kinderen die dit gelukkig niet mee maken, kunnen nog te jong zijn om goed met dit boek om te kunnen gaan. Wel zou ik me kunnen voorstellen dat je het vanaf die leeftijd zou kunnen voorlezen.

Maar stel dat je een kind kent dat leeft met kwetsbare ouders, dan kan dit zomaar een prachtig boek voor hem of haar zijn. Vanuit de onschuld en goedheid lees je over de schrijnende situatie van Lexi, haar verdrietige mama en haar papa die het ook allemaal niet meer weet.

Als volwassene vond ik het een prachtig, pijnlijk, schrijnend, hartverwarmend en hartverscheurend verhaal. Het liefst had ik die mooie, lieve, bijzondere Lexi zelf in huis genomen. Op de Beeck maakt van haar een levensecht personage dat je in je hart sluit en dat geldt absoluut voor meer personages in het boek.

Nergens lees je oordeel van de auteur, terwijl het kindperspectief van Lexi er inclusief oordeel wel lekker mag zijn. En weet Lexi het even niet, dan kan ze altijd vertrouwen op de wijsheden van haar oma, zoals: Als je iets spannend vind, is dat goed. Dat betekent dat je iets gaat doen dat niet saai is. Als je het mij vraagt een prima manier om het leven tegemoet te gaan!

Echt een mustread voor iedereen die met kinderen werkt, kinderen heeft of een kind is dat dit verhaal kan gebruiken!

Meer recensies van marleest4