Interessante storytelling, maar traag en wat afstandelijk

Marjolein 03 augustus 2024
Van LS uitgeverij kreeg ik een prachtige limited edition met de originele tekeningen uit 1987 van deze klassieker van King. Voor mij een boek uit mijn comfort zone, maar met een flinke dosis nieuwsgierigheid en een beetje huiver (mijn eerste fantasy en King schrijft ook horror en ik ben een schijterd) begon ik aan dit boek.

In het Koninkrijk van Delain zijn twee prinsen. De kroonprins is een gedroomde koning, behalve voor magiër Flagg. Dus beraamt hij een complot om voor eens en voor altijd van kroonprins Peter af te zijn zonder de verdenking op zichzelf te richten...

Een intrigerend gegeven, net als de vertelstijl van dit boek. Het verhaal wordt verteld door een alwetende verteller die regelmatig de lezer aanspreekt alsof hij het verhaal als een monoloog in het theater vertelt. Dit wordt gedurende het boek consistent en gedegen gedaan, maar hielp me niet om in het verhaal te komen. Het bleven echt gebeurtenissen waar ik buiten stond en ik bouwde niet echt een band op met de personages.

Ik merkte dat ik vanaf ongeveer 50 pagina's wel echt geïnteresseerd bleef, maar eigenlijk vooral omdat de kunstvorm me boeide en niet zo zeer omdat ik het verhaal niet neer kon leggen. Dat gebeurde pas in de ontknoping van ongeveer de laatste 70 en zeker de laatste 40 pagina's. Zeker sterke storytelling, maar het maakte voor mij de traagheid van de rest van het boek niet helemaal goed.

Het was tof om zo'n soort boek een keer gelezen te hebben en wil LS uitgeverij danken voor het recensie-exemplaar, maar het zal voor mij geen boek worden dat ik veelvuldig aanraad.

Meer recensies van Marjolein