Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Vos verleidt met prachtige zinnen en melancholieke sfeer

Marlies de Vries 03 april 2017

Volgens de website van Uitgeverij De Kring kenmerkt het schrijverschap van Felicita Vos (1972) zich door een grote maatschappelijke betrokkenheid. In eerdere werken schreef ze onder andere over de Roma-cultuur (Vos is zelf half Roma) en vrouwenhandel. Ook in Spaans bloed komt haar engagement tot uiting. Het is haar tweede roman, hiervoor verschenen twee non-fictie boeken en een dichtbundel van haar hand.

Livia woont in Amsterdam. Ze is een succesvolle architect die veel werkt en zichzelf weinig tijd gunt om te genieten van het leven. Ze probeert op die manier de spoken uit het verleden in bedwang te houden. Haar bovenbuurman Lennart is haar beste vriend. Livia is van oorsprong Spaans, maar geadopteerd door twee Nederlanders die haar liefdevol hebben opgevangen toen dat nodig was.

Wanneer Livia een telefoontje krijgt uit Spanje wordt haar zorgvuldig geregisseerde leven overhoop gehaald. Haar tante Pilar, die ze dood waande, is ernstig ziek en wil Livia graag nog eens zien. Livia wordt hierdoor gedwongen de confrontatie met het verleden aan te gaan. Ze gaat naar Spanje en ontmoet haar familie opnieuw. Wie kan ze vertrouwen van deze mensen die aan de ene kant zo bekend, maar aan de andere kant zo vreemd zijn? Een geheim uit haar verleden wordt opgerakeld. Het liefste wil ze alles vergeten, maar kan ze dat blijven volhouden in de confrontatie met haar tantes en oom, die zo graag willen weten wat er zo lang geleden is gebeurd?

De schrijfstijl in Spaans bloed trekt je meteen het verhaal binnen. Felicita Vos verleidt je met prachtige zinnen en een melancholieke sfeer:

"Na mijn tantes dood, maakte ik lange tijd slechts papieren vrienden. In Nederland plooiden mijn studieboeken zich comfortabel om mij heen."

Ondanks dat de hoofdpersoon vrijwel meteen duidelijk maakt dat er iets ergs is gebeurd toen ze jong was, lijkt ze geen last te hebben van zelfmedelijden. Ze probeert op haar eigen manier haar leven te leiden en te negeren wat haar zo heeft beschadigd.

"Ik ben jaren bezig geweest mijn wonden dicht te plamuren en stevig op twee benen in het leven te staan."

Hoewel het verhaal heerlijk traag wordt opgebouwd, word je wel degelijk geprikkeld om verder te lezen. Al snel is duidelijk dat er iets vreselijks gebeurd moet zijn waardoor Livia uit Spanje is weggegaan. Maar wat? In een tweede verhaallijn wordt het verhaal vanuit een ander perspectief verteld. Deze oudere persoon heeft een andere stijl dan de jonge Livia, waarbij de vertraging als stijlmiddel lijkt te zijn toegepast.

De warrige verteltrant, waarbij het ene na het andere personage zonder uitleg wordt opgevoerd, draagt bij aan de geheimzinnige sfeer van het verhaal. Het zorgt ervoor dat de lezer ervaart hoe het is om te leven met geheimen. Het is knap van de schrijfster dat ze de lijn weet vast te houden in deze zorgvuldig door haar gecreëerde verwarring. De lezer wordt net als Livia meerdere keren op het verkeerde been gezet en meegesleurd op de golven van haar ontreddering.

Wanneer op twee derde van het boek de ontknoping begint, vallen de stukjes langzaam op hun plek. Waar eerst verwarring heerste in Livia's weergave van de gebeurtenissen, komt langzamerhand meer helderheid. Een gruwelijk verhaal wordt ontward, bijna te erg om te kunnen geloven. Hier doet het engagement van Vos zich gelden. Het is een fictief verhaal, maar zoals iedereen weet gebeuren ook in het echt vreselijke dingen.

De karakters zijn goed uitgewerkt. Livia's kwetsbaarheid grijpt je bij de kladden. Als lezer krijg je de neiging om je over het gekwetste meisje te willen ontfermen. Tegelijkertijd zijn haar kracht en vechtlust, die ze zelf niet als zodanig herkent, bewonderenswaardig. Alles aan deze roman klopt. De goed uitgewerkte karakters, de schrijfstijl, de mysterieuze, bijna melancholieke sfeer en de zorgvuldig opgebouwde spanning die uiteindelijk resulteert in een gruwelijke climax.    

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marlies de Vries

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur