Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een duivels verhaal

Marloes 27 april 2016 Auteur

“Alle duivels die ik getekend heb, zijn ontsnapt, die lopen gewoon weer vrij rond op school. Maar tijdens het tekenen heb ik in ieder geval even controle over ze. Op papier ben ik de baas…”  

Op aanraden van een schrijfvriendin start Bianca Mastenbroek in 2015 met een verhaal over Jheronimus Bosch, alias Joen. Duivelmaeker is niet zomaar een historische roman. Mastenbroek verstrengelt het leven van de hedendaagse Faye met de middeleeuwste schilder Joen. Een concept dat Duivelmaeker opvallend genoeg versterkt en tegelijkertijd verzwakt.  

Vrijwel direct roept het boek verwarring op. Met het idee dat je een historisch verhaal gaat lezen, open je Duivelmaeker. Schijn bedriegt, want Mastenbroek neemt je allereerst mee naar de hedendaagse Faye. Faye ziet duivels en besluit naar een psycholoog te gaan. De psycholoog voorziet Faye direct van uiterst discutabele adviezen (“Misschien zou je een tijdje niet naar school moeten gaan”), maar gaat haar toch behandelen. Ondertussen droomt Faye over Joen, een middeleeuwse schilder. Al snel komt ze erachter dat haar band met Joen sterker is dan gedacht. Ze ontdekt dat Joen haar met een doel bezoekt. Zij moet de nieuwe wachter van de duivels worden. Ze gaat op onderzoek uit en probeert de achtergelaten sleutels van Joen te vinden.  

Tegelijkertijd vertelt Mastenbroek het verhaal van Joen Bosch. Wanneer Joen erachter komt dat hij duivels ziet, besluit hij de pastoor om hulp te vragen. Zijn vader wil dat hij gaat studeren, maar Joen wil liever schilderen. Als compromis gaat hij naar een abdij in Luik, waar hij zijn duivelsbeelden op het doek kwijt kan. Hij zal de mensheid waarschuwen en laten zien hoe ze moet leven. Wanneer zijn ouders overlijden, gaat hij terug naar Den Bosch. Toch is zijn doel niet klaar: hij moet en zal een duivel vangen.  

Mastenbroek verstrengelt op bijzondere wijze de levens van de twee jongeren met elkaar. Door drie belangrijke schilderijen duivelmaker Jheronimus Bosch centraal te stellen, maakt ze de koppeling mogelijk. Daarbij beschrijft ze het verhaal van Joen indrukwekkend. Niet alleen domineert in deze stukken een kalme, uitgebreide verteltrant, waarbij aandacht geschonken wordt aan geschiedenisfeiten, ook de tijdgeest wordt goed uitgewerkt. Joens gedachtegangen passen precies bij de tijd waarin hij leeft (“Ik heb de helft van mijn leerlingengeld aan de kerk geschonken”) en al zijn gedragingen ademen geschiedenis uit. Joen is levensecht.  

Helaas verliest het verhaal kracht door de typering van Faye. Mastenbroeks concept is uniek en biedt kansen: middels Faye vertelt ze het verhaal van Joen. De manier waarop ze het uitwerkt zorgt echter voor vraagtekens. In de eerste hoofdstukken van het boek droomt Faye over Joen. Dit lijkt aannemelijk, maar wordt ongeloofwaardig wanneer Faye steeds wéér over Joen droomt. Haar verhaal wordt saai en eentonig. Het lijkt slechts een kunstgreep om de bedachte verhaalvorm te kunnen uitvoeren. Helaas laat Mastenbroek de realiteit nog meer los door Faye te laten denken dat ze Joen is. “Niet panieken. Ik, Joen, weet wat er op het schilderij staat. Ik vind de weg naar de duivel wel.” Niet veel later is Faye weer Faye, maar kan ze in haar hoofd met Joen praten: hij leidt haar naar de sleutels. Faye wordt op deze manier een lastig te plaatsen meisje dat elk aanknopingspunt met de realiteit verliest.  

Waar Joens verhaal gesierd wordt door mooie, uitgebreide beschrijvingen, bevat Fayes verhaal een overkill aan gedachtegangen. Letterlijk al haar gedachten worden uiteengezet, ook gedachten die eigenlijk nooit zo gedacht worden: “Hoog tijd om te googelen naar Jeroen Bosch”. Het beetje suspense dat Mastenbroek Fayes verhaal meegeeft rondom ‘de ene dag’ komt te laat: het kan Faye niet redden.        

Toch valt de bijzondere constructie in Duivelmaeker te prijzen. Mastenbroek schuift heden en verleden in elkaar en vertelt ons zo op bijzondere wijze het verhaal van Jheronimus Bosch. Waar de stilistische geslaagdheid van Fayes verhaal te wensen overlaat, is Joens geschiedenis ijzersterk. Zelden kom je een boek tegen waar een ontmoeting tussen man en duivel zo beeldend wordt beschreven.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur