Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Hybrid smaakt naar meer!

Marloes 15 juli 2015 Auteur

Greet Ilegems debuteert op krachtige wijze met het eerste boek in de Hybrid-serie: De nieuwe wereld. Via emotionele passages waarbij de lezer de eenzaamheid en de pijn van Amina voelt, bespreekt ze thema’s als pesten en verschillen tussen arm en rijk. Dit combineert ze met een uitgebalanceerde dosis fantasie. Hybrid: De nieuwe wereld roept direct na het laatste woord om een vervolg!

“Kinderen waren ze nog maar, met niemand anders op wie ze konden terugvallen, vluchtend voor een maatschappij die hun geen kansen gaf, samengetroept op een schuilplek die hun een kort moment van voorspoed bracht.” Een van die kinderen is Amina. Zij groeit op in een achterstandswijk en krijgt de mogelijkheid te gaan studeren aan een belangrijke school, tussen alle rijke kinderen. De hele schoolcarrière gaat uitstekend en Amina lijkt een nieuwe toekomst tegemoet te treden. Maar dan gaat ze met haar vrienden Sebastian, Gauthier en Eléonore op een laatste schoolreis en ontdekken zij haar ware geschiedenis. Vanaf dat moment wordt alles anders en lijkt Amina alleen te staan. Hoe moet ze nu verder? Wat zal haar toekomst zijn?

“Ik was toen al niet meer goed genoeg voor jou.” De intense eenzaamheid waarin Amina leeft gaat door merg en been. Greet Ilegems beschrijft het leed van Amina zó goed dat dit tevens het leed van de lezer wordt. “Ze werd het gedrocht dat Eléonore van haar maken wou en smalend spuwde haar oude vriendin haar uit, terwijl Gauthier amper van zich liet horen.” De gevolgen van pesten en uitsluiting worden pijnlijk voelbaar. Het beeldende taalgebruik dat deze auteur veelvuldig gebruikt, maakt het verhaal extra aantrekkelijk. Zinnen als “…terwijl de wanden van de grot minzaam op hem neerkeken”, bepalen de spannende sfeer in het verhaal.

Niet alleen de mooie beschrijvingen in dit eerste boek van de Hybrid-serie maken indruk. Ook de gebeurtenissen en wendingen in het verhaal zorgen ervoor dat de lezer zich geen moment verveelt. Zo wil je als lezer al snel weten wat er in het verleden gebeurd is tussen Amina en Sebastian, maar zal je nog even op het antwoord moeten wachten. Ook blijft lang onduidelijk waar Amina de littekens op haar lichaam heeft opgedaan. Natuurlijk wil je weten wat er met Amina gaat gebeuren. Zinnen als “ ‘Je moet hier weg’, fluisterde hij alsof niemand anders het mocht horen” roepen veel spanning op. Ilegems gebruikt verschillende wendingen in het verhaal, maar geen wending lijkt onlogisch. Alles lijkt terug te komen op de thematiek: Amina wordt steeds teleurgesteld, buitengesloten of haar vertrouwen wordt geschaad.

Door continu met een ander personage mee te kijken, weet je als lezer meer dan de hoofdpersonages en dat werkt spanningsverhogend. Helaas zijn sommige passages moeilijk in het verhaal te plaatsen, waardoor onduidelijkheid  ontstaat. Zo blijft het lang onduidelijk wie Lucas is. Wat is zijn band met Amina en waar leeft hij? Zijn er misschien twee werelden naast elkaar? Ook het perspectief van de onbekende jongen roept vraagtekens op. Echter, de meeste vraagtekens worden naarmate het verhaal vordert beantwoord. Sommige personages, zoals de vader van Lucas en Eléonore, zorgen voor een extra laag: zij geven meer inzicht in het op zichzelf al boeiende verhaal.


Greet Ilegems brengt in De nieuwe wereld fantasie en de hedendaagse realiteit op vakkundige wijze samen. Middels onrealistische gebeurtenissen kaart ze realistische thema’s als pesten en uitsluiting aan. Waar het verhaal af en toe wat onduidelijk is door de perspectiefwisseling en de grote hoeveelheid personages, wordt het uniek door de gevoelige beschrijvingen. Na alle nare gebeurtenissen sluit Ilegems het boek op mooie wijze af. Haar boodschap, vertolkt door een van de personages, moge duidelijk zijn “dus je hoeft echt niet bang te zijn, omdat je anders bent dan de anderen, hoe zinloos het ook lijkt”, en smaakt naar meer. De lezer is nog niet klaar met Amina en met de Hybrid-serie!

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur