Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Plezierig dertien-in-een-dozijn-verhaal

Marloes 30 oktober 2017 Auteur

Sylvia van Driessche bewijst met Liefdestips aan mezelf dat een niet uniek verhaal best fijn kan zijn. Haar verslavende roman over de zeventienjarige Olivia bevestigt in elke zin het al bestaande beeld van een Young Adult feelgoodroman. Humoristisch, superromantisch en met een behoorlijke portie leedvermaak gaat Van Driessche te werk. En met effect. Liefdestips aan mezelf, het zoveelste boek in het inmiddels veel te krappe dozijn, vermaakt.  

Met een clichématige start trapt Van Driessche af. Puber Olivia wordt na zeventien jaar bij haar psychisch gestoorde moeder weggehaald en moet vanaf dat moment haar leven leiden bij haar boze stiefmoeder en haar gruwelijke en veel populairdere stiefzus Suikerspin (Lily-Rose). Haar vader is wereldberoemd met zijn talkshow, maar heeft geen oog voor haar. De ellende lijkt compleet.  

Aan het begin van het nieuwe jaar krijgt Olivia een dagboek van haar moeder: ‘Dit voelt wel raar. Hoe doe je dat eigenlijk, een dagboek bijhouden?’ Voortvarend gaat Olivia van start: ze besluit van haar dagboek een boek vol liefdestips aan haarzelf te maken. Ze is namelijk vastbesloten de superknappe Max te veroveren. Samen met vriendin Billie, die overduidelijk gemakkelijker jongens aan de haak slaat, bedenkt ze het een na het andere plan in de strijd het hart van de player te winnen.  

Net als vele andere auteurs doet Van Driessche in haar volledig in dagboekvorm beschreven roman beroep op de succesformule leedvermaak. Met enige regelmaat verkeert Olivia in een situatie waarin niemand gevonden zou willen worden: terwijl ze Max probeert te versieren, ontploft haar zorgvuldig gefabriceerde kapsel, Suikerspin maakt haar het leven zuur en haar vaders collega Silas ontdekt haar geheime missie. Met smart wacht de lezer af op welke manier ze haar problemen op zal lossen.  

De keuze voor de dagboekvorm lijkt in het geval van Olivia’s verhaal effectief en is bovendien goed uitgewerkt. Van Driessche laat Olivia sommige stukken bewust verzwijgen, waarmee ze spanning creëert. Vaak loopt de lezer achter op de feiten: gebeurtenissen zijn al geweest en Olivia moet met terugwerkende kracht erover vertellen. Het geeft haar de kans te vertellen en tegelijkertijd te reflecteren. Helaas heeft het ook een keerzijde: Van Driessche – en dus ook Olivia – slaat met enige regelmaat stukken in het leven van de puber over, waardoor een soms fragmentarisch aandoend geheel ontstaat. Als lezer weet je dat Olivia af en toe naar haar moeder gaat. Daarmee weet je echter ook alles. Het onderwerp wordt het grootste deel van het boek onderbelicht, zo niet in het verdomhoekje geduwd.

Op die manier zijn er meer onderbelichte lijnen aan te wijzen. Van Driessche spreekt bijvoorbeeld wel over het examenjaar van Olivia, maar laat haar nauwelijks tot niet spreken over school of de examens. Het zorgt ervoor dat Liefdestips aan mezelf eentonig wordt en bij vlagen onaannemelijk. Het gaat louter over Max, de feestjes, de zoektocht naar liefde en – in mindere mate – Oliva’s verhouding met haar nieuwe gezin.  

Wat wel ontstaat is een supervoorspelbaar maar überromantisch chicklitverhaal waar humor naast leedvermaak een belangrijke rol speelt. Diverse malen werkt Van Driessche grappige situaties zó scenisch doch soms onvolledig uit dat ze voor menig lezer uit te tekenen zijn. De plot kenmerkt zich door een opeenstapeling van voor de lezer bekende – maar zeker nog wel vermakelijke - problemen met de bijbehorende overbekende thema’s: liefde, relaties, jaloezie en onzekerheid. Stereotyperingen zijn daarbij alom aanwezig: van de superknappe player Max tot de onbereikbare-maar-toch-wel-leuke Silas en van de boze-maar-toch-niet-zo-boze stiefmoeder tot het verwende stiefzusje. Olivia – overigens ook behoorlijk stereotiep – beweegt zich van de ene aantrekkelijke gebeurtenis naar de andere, met maar één doel: de man voor zich winnen.  

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur