Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Wonderlijke wereld werkelijk weergeven

Marloes 06 juni 2016 Auteur

‘Eén kogel. Twee flessen.’ De zestienjarige Amina doet, vermomd als jongen, mee aan een schietwedstrijd in de schietkuil, in de hoop voldoende geld te verzamelen om naar Izman te kunnen. Als tegenstanders treft ze de Oosterse Slang en een plaatselijke bewoner. Net als ze op het punt staat de wedstrijd naar haar hand te zetten, komt er een rebel binnen en slaat de tot dan toe redelijk gemoedelijke sfeer om. De vermomde Amina en de Oosterse Slang zijn hun leven niet meer zeker.  

Alwyn Hamilton schrijft met Rebel in de woestijn meer dan een spannend, goed en boeiend verhaal. Ze beschrijft Amina’s mystieke wereld waarin haat, oorlog, wapens en vrouwendiscriminatie een grote rol spelen zo goed dat het voor eenieder begrijpelijk wordt. Middels het fantasieverhaal waarin Het Wilde Westen en Duizend-en-een-nacht elkaar treffen geeft ze de lezer de kans te reflecteren op de huidige maatschappij. Wat blijft? Een uniek verhaal vol actie waarin het thema ‘verraad’ zeer volledig uitgewerkt is.  

Wanneer Amina weet te ontsnappen uit de schietkuil, trekt ze op met de Oosterse Slang Jin. Ze keert terug naar haar oom en tante en de volgende dag wordt duidelijk dat ze gezocht wordt. Soldaten van de Gallanen trekken het dorp in en zijn op zoek naar de twee verraders. Ze trekken de woestijn in, op zoek naar een veiliger en beter leven en op zoek naar een kans de Gallanen te stoppen. Dan ontdekt Amina dat ze ‘anders’ is; een ontdekking die haar leven zal veranderen.  

Hamilton vindt in Rebel in de woestijn een prachtige balans tussen actie, romantiek, fantasie, werkelijkheid en psychologie. Op zeer natuurlijke wijze brengt ze diverse verhaalgenres samen en weet ze van haar verhaal iets speciaals te maken. Ze wisselt actievolle scènes af met humoristische passages, maar maakt ook ruimte voor emotionele en indrukwekkende gebeurtenissen: ‘Maar niet Jin, die in een ander land thuishoorde en helemaal niet in deze woestijn – althans niet genoeg om erin te sterven.’ Ook de verwerking van de fantasie-elementen worden door Hamilton vakkundig gedaan. Waar je je in het begin niet direct waant in de wereld van Amina door woorden als ‘foeza’ en ‘burak’ of ‘djinns’, zorgt de manier waarop de auteur deze begrippen in het verhaal verwerkt al snel voor een vertrouwd gevoel: de wereld van Amina klinkt plausibel.  

Maar niet alleen de verhaalopbouw boeit. Hamilton weet personages als Amina en bad guy Fazim uiterst gedetailleerd te beschrijven, waardoor ze kloppen. Fazim ademt in alles egoïsme, terwijl Amina door haar ‘gebektheid’ diverse problemen veroorzaakt. Met de typering van Amina – een sterke vrouw, die opkomt voor zichzelf – creëert Hamilton een natuurlijke mogelijkheid tot het leveren van kritiek op de maatschappij. De dingen die Amina en haar vrienden overkomen zorgen bij elke lezer voor kippenvel en een gevoel van onrecht. Hamilton geeft de gedachten en gevoelens van Amina veel ruimte en brengt daarmee psychologische diepgang aan in het verhaal.  

“Je hebt verradersogen, Bandiet.” Rebel in de woestijn blijkt al snel meer dan een goed verhaal met boeiende personages. Hamilton werkt haar thema’s verraad en angst meer dan volledig uit door alle personages er op alle vlakken mee te confronteren. Daarbij zoekt ze niet zelden de combinatie met indrukwekkende formuleringen en beschrijvingen:

“Ik dacht dat ik wist wat angst was. Ik was opgegroeid in Stofoord. Maar die angst was rusteloos, een angst waardoor je het op een rennen wilt zetten. Dit was echter zo’n angst die je bij je keel greep en vertelde dat er geen ontkomen aan was. Waar je van dichtklapte en verstijfde.”  


Rebel in de woestijn bevat een verhaal waar dreiging, verraad en angst continu voorop staan. Een verhaal dat roept om een vervolg. Een nieuwe dageraad. Een nieuwe woestijn.

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marloes

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur